Sivers Semiconductors erhåller ett 5G-avtal med Blu Wireless för höghastighets-bredbandskommunikation för uppkoppling av tåg

Kista, Sverige // 03 juli 2024 // Sivers Semiconductors (STO:SIVE), en ledande leverantör av integrerade chips och moduler för de mest avancerade kommunikations- och sensorlösningarna, tillkännagav idag ett utvecklingskontrakt med Blu Wireless. Enligt kontraktet kommer Sivers att designa och utveckla avancerade 5G-antennmoduler med lång räckvidd inom det olicensierade 57-71 GHz-bandet, och tillhandahåller höghastighetslänkar för bredbandskommunikation för track-to-train-applikationer. Kontraktets intäkter kommer att redovisas helt under 2024.

Järnvägsoperatörer har länge strävat efter att förbättra sin Wi-Fi-kvalitet men har ställts inför stora tekniska och kostnadsmässiga utmaningar för att leverera tillförlitligt bredband till sina kunder. Detta partnerskap möjliggör för Sivers Semiconductors att leverera längre länkar som stöder tillförlitliga multigigabit-kommunikationslösningar som möter kraven från moderna höghastighetstågssystem och säkerställer oavbruten internetåtkomst även vid hastigheter över 300 km/h.

"Kontraktet mellan Blu Wireless och affärsenheten Sivers UK är ett bevis på vårt mångåriga partnerskap", säger Anders Storm, VD för Sivers Semiconductors. "Genom att kombinera Sivers Semiconductors banbrytande RF-teknik med Blu Wireless avancerade basbandsbehandling, revolutionerar vi höghastighetsanslutning för transportsektorn och omdefinierar hur passagerare och operatörer upplever anslutning på resande fot. Den nya lösningen levererar gigabitgenomströmning av data, ökad säkerhet och kostnadseffektiv utbyggnad och rullas redan ut med Sivers nuvarande lösning på den livliga South Western Railway (SWR), såväl som i USA (t.ex. pendeltågslinjen CALTRAIN som går från San Francisco till San Jose)."

Blu Wireless erhöll finansiering från Innovate UK för att leda ett projekt som banar väg för framsteg inom telekommunikationsteknik för järnväg. Dessutom har företaget nyligen säkrat en investering på ett konfidentiellt belopp från Maven Capital Partners för att både främja och driva hållbar ekonomisk tillväxt samt stödja innovation.

"Vårt samarbete med Sivers Semiconductors i detta projekt cementerar ytterligare behovet av förändringar på kommunikationsnätverk för järnvägsnätet", säger Mark Barrett, Chief Commercial Officer för Blu Wireless. "Detta partnerskap kommer att svetsa samman vår kombinerade expertis för att leverera toppmoderna millimetervågslösningar för järnvägsindustrin. Vår innovativa teknik säkerställer att passagerare kan njuta av tillförlitlig höghastighetsanslutning till Internet även på de snabbaste tågen. Detta är ett betydande steframåt för att förbättra reseupplevelsen och stödja den digitala omvandlingen av järnvägsnät över hela världen."

Anders Storm, VD och Koncernchef Sivers Semiconductors
Epost: anders.storm@sivers-semiconductors.com

Sivers Semiconductors AB (STO: SIVE), en ledare inom 5G, SATCOM och Silicon Photonic, driver innovation inom global kommunikation och sensorteknologi. Våra divisioner, Photonics och Wireless, levererar banbrytande, integrerade chips och moduler som är avgörande för högpresterande trådlösa och optiska nätverk med gigabithastighet. Vi vänder oss till ett brett spektrum av industrier från telekommunikation till flyg- och rymdindustrin, och vi uppfyller de ökande kraven på beräkningshastighet och prestanda för AI-applikationer. Våra trådlösa lösningar smider stigar i avancerade 5G-system, medan vår fotonikexpertis revolutionerar anpassade fotoniska halvledarenheter för optiska fibernätverk och sensorer, vilket gör oss till en pålitlig partner för Fortune 100-företag. Med precisionsteknik i vår kärna har Sivers Semiconductors åtagit sig att leverera skräddarsydda, högpresterande lösningar för en bättre sammankopplad och säkrare värld. Upptäck vår passion för perfektion på: http://www.sivers-semiconductors.com.