• Sivers Semiconductors/

Sivers Semiconductors får anslag om 5,6 miljoner dollar från CHIPS Act via NEMC Hub för att utveckla full-duplex-antenner för elektronisk krigföring

Anslaget på 5,6 miljoner dollar påskyndar utvecklingen av kritisk chipteknologi från laboratorium till produktion

Boston, MA – 1 oktober, 2024Sivers Semiconductors meddelar idag att bolaget har erhållit ett finansieringsanslag om 5,6 miljoner dollar för första året från Northeast Microelectronics Coalition (NEMC) Hub genom USA:s CHIPS and Science Act, under programmet Microelectronics Commons, vilket genomförs via Naval Surface Warfare Center Crane Division och National Security Technology Accelerator (NSTXL).

Finansieringen stöder samarbetet mellan Sivers Semiconductors och deras partners, inklusive BAE Systems, MIT Lincoln Laboratory och Columbia University, för att påskynda inhemsk prototyputveckling och stärka USA:s globala ledarskap inom mikroelektronik. Detta är ett av sex projekt som tilldelats av NEMC Hub, lett av Massachusetts Technology Collaborative (MassTech), under programmet Microelectronics Commons.

Sivers Semiconductors kommer att leda programmet för teknik inom elektronisk krigföring, med fokus på självinterferensreducerande kretsar som möjliggör full-duplex-arrayer, vilka kan sända och ta emot samtidigt på samma frekvens. Sådana simultana sändnings- och mottagningsarrayer möjliggör nya multifunktionella kapaciteter för system inom elektronisk krigföring, såsom gemensam radar- och kommunikationsfunktion. De har också dubbla kommersiella användningsområden, särskilt inom signalrepeaters med utökad räckvidd.

Den största utmaningen med full-duplex eller simultan sändning och mottagning är självinterferensen från sändaren till mottagaren, som kan vara en miljard till en biljon gånger starkare än den önskade signal som ska tas emot. Detta kräver mycket precis självinterferensreducering för att kunna avbryta läckaget från sändaren med en noggrannhet på en del per miljard/triljon. Att uppnå denna självinterferensreducering i stora array-system, såsom de som används i elektronisk krigföring och inom 5G millimeter-vågsystem och FR3, är ytterligare en utmaning. Programmet, som kan förnyas över tre år, kommer att överföra teknik utvecklad vid Columbia University, BAE Systems och MIT Lincoln Laboratory till produktfärdiga implementationer redo för kommersialisering.

"Initiativet öppnar nya applikationer och vertikaler inom försvarssektorn för Sivers", säger Vickram Vathulya, vd för Sivers Semiconductors. "Vårt samarbete med branschledande partners som BAE, en av de två största leverantörerna av teknik för elektronisk krigföring inom USA:s försvarsindustri, kommer att påskynda vår marknadsstrategi inom elektronisk krigföring."

"Denna utmärkelse framhäver den uppfinningsrikedom och expertis som finns i nordöstra USA när det gäller mikroelektronik och halvledare", säger Carolyn Kirk, vd för Massachusetts Technology Collaborative (MassTech). "De tekniköverföringspartnerskap som främjas av NEMC Hub kommer att ha en bestående påverkan på vår nationella och ekonomiska säkerhet."

"Det är spännande att utforska nya applikationer för vår expertis och teknik inom beamforming och chipdesign som tål interferens", tillade Harish Krishnaswamy, chef för Wireless Division på Sivers Semiconductors. "Vårt samarbete med en ledande försvarsaktör, en framstående akademisk institution och det främsta statligt finansierade FoU-centret säkerställer att vårt team har alla nödvändiga färdigheter och resurser för att lyckas."

"Denna utmärkelse är ett bevis på det hårda arbete, samarbete och ledarskap som NEMC Hub och dess medlemmar har visat under det första året av Microelectronics Commons", säger Mark Halfman, direktör för NEMC Hub. "Vi har en enorm möjlighet att växa mikroelektronikens kapacitet från labb till fabrik och främja utvecklingen av banbrytande teknologier."

Vickram Vathulya, VD för Sivers Semiconductors
Tel: +1-408-594-9828
vickram.vathulya@sivers-semiconductors.com

Om NEMC Hub