Sivers Semiconductors meddelar Q2-resultat: Strategisk tillväxt och viktiga 5G design-wins inklusive stort globalt bolag

Kista, Sverige // 18 juli 2024 // Sivers Semiconductors AB (STO: SIVE), en ledande leverantör av integrerade kretsar och moduler för avancerade kommunikations- och sensorsystem för AI-photonics, SATCOM och 5G/6G, rapporterade idag sina resultat för andra kvartalet för räkenskapsåret 2024. Företaget visade fortsatt tillväxt, säkrade betydande nya order och förbättrade sitt finansiella resultat.

Finansiella höjdpunkter:

• Nettoomsättning för andra kvartalet 2024 på 52,3 miljoner kronor, en ökning med 14% från 45,8 miljoner kronor under andra kvartalet 2023.
  • Justerad EBITDA förbättrades med 25% till -12,4 miljoner kronor från -16,6 miljoner kronor under andra kvartalet 2023.
  • EBITDA förbättrades med 28% till -14,8 miljoner kronor från -20,6 miljoner kronor under andra kvartalet 2023

Operationella höjdpunkter:

• Säkrade tre viktiga 5G design-wins, inklusive ett stort globalt bolag. Dessa projekt har en potentiell sammanlagd försäljning på cirka en miljon enheter av 5G-produkter under de tre första produktionsåren, med start 2026. Vi räknar med en betydande uppsida till denna prognos beroende på våra kunders framgång på sina slutmarknader.
  • Produktförsäljningen växte från 15% till 39% av den totala försäljningen, vilket motsvarar 50% av målet på över 80% produktförsäljning till 2026.
  • Förstärkte pipelinen med betydande nya order, vilket positionerade bolaget för accelererad tillväxt under andra halvåret.

"Tillväxtresan fortsätter", säger Anders Storm, koncernchef för Sivers Semiconductors. "Trots ett planerat uppehåll i tillväxten under första halvåret 2024 är det mycket glädjande att vi lyckades uppnå en betydande försäljningstillväxt jämfört med samma period förra året. Denna stabilitet lägger en solid grund för ett robust helår 2024."

"Extra glädjande är att produktförsäljningen har vuxit avsevärt och utgör 39 procent av vår totala försäljning, vilket motsvarar 50 procent av vårt mål för 2026 på över 80 procent. De tre 5G design-wins, inklusive ett stort globalt bolag, understryker vårt ledarskap och innovation inom detta kritiska teknikområde."

Strategisk utsikt: Sivers Semiconductors fortsätter att fokusera på att utöka sitt fotavtryck på 5G-, SATCOM- och AI Photonics-marknaderna. Företagets deltagande i viktiga branschevenemang och strategiska partnerskap positionerar det väl för fortsatt tillväxt.

"Den trådlösa affärsenheten är ledaren i denna tillväxt med 26 procents tillväxt från föregående år, och att vinna tre nya designutmärkelser inom 5G sedan förra kvartalet visar att Sivers håller sitt stora övergripande positiva momentum. Vi förväntar oss en klart starkare tillväxt under andra halvåret 2024", tillade Storm. "Våra strategiska initiativ och investeringar i spetsteknologi ger resultat, och vi är säkra på vår förmåga att fortsätta leverera värde till våra intressenter."

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Storm, VD för Sivers Semiconductors
Tel: +46 (0)70 262 63 90
E-post: anders.storm@sivers-semiconductors.com

Denna information är sådan som Sivers Semiconductors är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 18 juli, 2024 kl 08:00.

Sivers Semiconductors AB (STO: SIVE) är ledande inom SATCOM, 5G, 6G, Photonics och Silicon Photonics och driver innovation inom global kommunikation och sensorteknologi. Våra affärsenheter, Photonics och Wireless, levererar banbrytande, integrerade chips och moduler som är avgörande för högpresterande trådlösa gigabit- och optiska nätverk. Vi vänder oss till ett brett spektrum av industrier från telekommunikation till flyg- och rymdbranschen, och vi uppfyller det ökande behovet av beräkningshastighet och AI-applikationsprestanda, och ersätter elektriska med optiska anslutningar för en mer hållbar värld. Våra trådlösa lösningar skapar vägar i avancerade SATCOM/5G/6G-system, medan vår fotonikexpertis revolutionerar anpassade fotoniska halvledarenheter för optiska nätverk och optisk avkänning, vilket gör oss till en pålitlig partner för Fortune 100-företag såväl som nya enhörningar. Med innovation i vår kärna har Sivers Semiconductors åtagit sig att leverera skräddarsydda, högpresterande lösningar för en bättre ansluten och säkrare värld. Upptäck vår passion för perfektion på www.sivers-semiconductors.com