Sivers Semiconductors och Ayar Labs demonsterar 16-våglängds-WDM-laser vid ECOC 2024

Sivers Semiconductors och Ayar Labs kommer att hålla en gemensam livedemonstration, som visar Sivers Semiconductors 16-våglängds-DFB-lasrar integrerade i Ayar Labs multivåglängdskälla SuperNova™ för 16 Terabit dubbelriktad bandbredd – en nivå av bandbredd som är avgörande för AI-nätverk.

Kista // Sverige// 19 sep 2024 // Sivers Semiconductors (STO:SIVE), en ledande leverantör av integrerade chips och moduler för de mest avancerade photonics- och trådlösa lösningarna, introducerar i samarbete med Ayar Labs branschens första CW-WDM MSA-kompatibla optiska 16-våglängdskälla vid den kommande konferensen European Conference on Optical Communication (ECOC) i Frankfurt den 23-25 ​​september 2024.

Sivers Semiconductors kommer att vara värd för en gemensam livedemonstration med Ayar Labs, som visar bolagets lasrar med 16 våglängders distribuerad feedback (DFB), integrerade i Ayar Labs SuperNova™ optiska ljuskälla. Demonstrationen kommer att hållas i Sivers Semiconductors monter #C106 och ett gemensamt team från Sivers Semiconductors och Ayar Labs kommer att vara tillgängliga under hela utställningen för att leda deltagare genom livedemonstrationen.

Denna spjutspetsteknologi driver transformativa framsteg inom AI-tillämpningar. När grundläggande AI-modeller fortsätter att växa i storlek och komplexitet kräver de ökad GPU (Graphics Processing Unit) /accelerator-processorkraft och minneskapacitet. Genom att integrera optisk I/O direkt i GPU- eller acceleratorpaketet möjliggör denna lösning kommunikation över GPU-klustret, vilket säkerställer skalbar och effektiv infrastruktur för att möta den växande arbetsbelastning som kommer av AI. Optiska anslutningar minskar också strömförbrukningen avsevärt samtidigt som de levererar 5–10 gånger snabbare kommunikationshastigheter inom klustret, optimerar GPU-användningen och accelererar AI-prestandan.

Andrew McKee, VD för Sivers Semiconductors affärsenhet Photonics, tillade: "Vi är stolta över att demonstrera den senaste optiska SuperNova™-modulen med Sivers Semiconductors integrerade 16-lambda WDM Laser Array. Vi fortsätter att leverera branschledande Laser Arrays från vår InP100-plattform och vi driver prestandaförbättringar genom ökad uteffekt och högre våglängdsräkning."

"Sivers Semiconductors har varit en nyckelpartner i vår resa för att få ut optisk I/O med hög bandbredd och låg latens på marknaden i stor skala. Den här demonstrationen av vår andra generationens SuperNova™ optiska multivåglängdskälla, i kombination med Sivers Semiconductors 16-våglängdslasrar belyser de betydande framsteg vi har gjort tillsammans,” säger Vladimir Stojanovic, CTO på Ayar Labs. "Med AI-modeller som fortsätter att växa i storlek och komplexitet, möjliggör vår innovativa optiska lösning AI-uppskalning med oöverträffad kraft, prestanda och effektivitet, vilket blir mer kostnadseffektivt vid snabbt ökande AI-arbetsbelastning."

Vickram Vathulya, VD för Sivers Semiconductors
Tel: +1-408-594-9828
vickram.vathulya@sivers-semiconductors.com

Sivers Semiconductors AB (STO: SIVE) är ledande inom SATCOM, 5G, 6G, Photonics och Silicon Photonics och driver innovation inom global kommunikation och sensorteknologi. Våra affärsenheter, Photonics och Wireless, levererar banbrytande, integrerade chips och moduler som är avgörande för högpresterande trådlösa gigabit- och optiska nätverk. Vi vänder oss till ett brett spektrum av industrier från telekommunikation till flyg- och rymdbranschen, och vi uppfyller det ökande behovet av beräkningshastighet och AI-applikationsprestanda, och ersätter elektriska med optiska anslutningar för en mer hållbar värld. Våra trådlösa lösningar skapar vägar i avancerade SATCOM/5G/6G-system, medan vår fotonikexpertis revolutionerar anpassade fotoniska halvledarenheter för optiska nätverk och optisk avkänning, vilket gör oss till en pålitlig partner för Fortune 100-företag såväl som nya enhörningar. Med innovation i vår kärna har Sivers Semiconductors åtagit sig att leverera skräddarsydda, högpresterande lösningar för en bättre ansluten och säkrare värld. Upptäck vår passion för perfektion på www.sivers-semiconductors.com