Sivers Semiconductors utser Vickram Vathulya till ny VD och koncernchef

Utnämningen understödjer Sivers engagemang för fortsatt global tillväxt på de snabbt framväxande marknaderna inom satellit, 5G, Photonics och lasersensorer

Den nya VD: n, Vickram Vathulya, förbinder sig att göra ett betydande aktieköp

Kista, Sverige // Juli 22, 2024 // Sivers Semiconductors AB (STO: SIVE), en ledande leverantör av integrerade kretsar och Photonics moduler till de mest avancerade kommunikations- och sensorsystemen, tillkännagav idag utnämningen av Vickram Vathulya till ny VD och koncernchef, som efterträder Anders Storm, från och med 19 augusti 2024.

Dr. Vathulya har över 25 års erfarenhet inom halvledarindustrin och en beprövad meritlista i att bygga strategiskt starka verksamheter understödda av en stark organisation med exceptionell talang, samtidigt som han kan navigera genom en komplex marknadsdynamik, vilket är en bra grund för att leda Sivers genom nästa tillväxtfas. Som VD kommer Vathulya att dra nytta av sin erfarenhet som senior ledare, sitt omfattande nätverk och djupa förståelse för halvledarindustrin för att driva Sivers strategiska initiativ över hela världen.

Dr. Vathulya tjänstgjorde senast som VD för Nuvotronics och ledde en strategisk, operativ och kulturell omvandling för långsiktig tillväxt och värdeskapande. Innan dess förnyade han standardproduktverksamheten hos Maxim Semiconductors, till den största och mest lönsamma verksamheten i företagsportföljen. Hans erfarenhet inkluderar även andra ledande befattningar, som att framgångsrikt växa en mängd olika RF- och trådlösa verksamheter hos både Maxim Integrated och NXP Semiconductors. Vathulya har en doktorsexamen i elektroteknik från Lehigh University i Pennsylvania och en MBA från Berkeley Haas School of Business, University of California.

Dr. Bami Bastani, nyligen utsedd till styrelseordförande för Sivers Semiconductors AB, sade: "Vickrams ledaregenskaper och branschkunskap är exakt vad Sivers sökte i denna VD-anställning för att accelerera vår aggressiva tillväxtstrategi i USA och globalt. Hans beprövade förmåga att leverera lönsam tillväxt och bygga högpresterande team kommer att vara ovärderlig när vi strävar efter att befästa vår position som ledare inom avancerade halvledar- och Photonics lösningar."

"Jag ser fram emot att ansluta till Sivers och arbeta tillsammans med våra talangfulla team och ledare inom trådlös teknik och Photonics, samt Sivers innovativa kunder för att expandera vårt fotavtryck på de globala marknaderna och att driva nästa fas av vår tillväxtresa," sade Vathulya.
"Vår portfölj av RF-produkter för SATCOM och 5G-system samt optiska produkter för AI och sensorer visar på den verkligt banbrytande förmågan som Sivers erbjuder marknaden. Med flera framstående kunder som nyligen valt Sivers för sina lösningar är jag övertygad om att företaget står på tröskeln till anmärkningsvärd tillväxt och värdeskapande för aktieägare."

Utnämningen av Dr. Vathulya sker vid en spännande tidpunkt för Sivers, då företaget vinner betydande marknadsmomentum inom SATCOM, 5G och AI Photonics. Under de första 6 månaderna av 2024 tillkännagav företaget flera nya kundvinster, inklusive två stora satellitkommunikationsaffärer värda 7,6 miljoner US dollar och ett samarbete på 1,3 miljoner US dollar med en strategisk kund för att utveckla fotoniska chipsets för AI-lösningar. Under 2023 ökade företaget nettointäkterna med 80% och fortsätter att se betydande tillväxt i produktintäkter under 2024.

Bolaget implementerar ett nytt incitamentsprogram, inklusive aktieoptioner. Den nya VD: n, Vickram, har också gjort ett betydande åtagande att i samband med detta köpa/teckna ca 2 miljoner aktier upp till 1 miljon US dollar, med förbehåll för att en extra bolagsstämma godkänner denna plan.

Dr. Bami Bastani, styrelseordförande
Epost:
bami.bastani@sivers-semiconductors.com

Denna information är sådan som Sivers Semiconductors AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 juli 2024 kl. 08:00 CET.

Sivers Semiconductors AB (STO: SIVE) är ledande inom SATCOM, 5G, 6G, Photonics och Silicon Photonics och driver innovation inom global kommunikation och sensorteknologi. Våra affärsenheter, Photonics och Wireless, levererar banbrytande, integrerade chips och moduler som är avgörande för högpresterande trådlösa gigabit- och optiska nätverk. Vi vänder oss till ett brett spektrum av industrier från telekommunikation till flyg- och rymdbranschen, och vi uppfyller det ökande behovet av beräkningshastighet och AI-applikationsprestanda, och ersätter elektriska med optiska anslutningar för en mer hållbar värld. Våra trådlösa lösningar skapar vägar i avancerade SATCOM/5G/6G-system, medan vår fotonikexpertis revolutionerar anpassade fotoniska halvledarenheter för optiska nätverk och optisk avkänning, vilket gör oss till en pålitlig partner för Fortune 100-företag såväl som nya enhörningar.Med innovation i vår kärna har Sivers Semiconductors åtagit sig att leverera skräddarsydda, högpresterande lösningar för en bättre ansluten och säkrare värld. Upptäck vår passion för perfektion på  www.sivers-semiconductors.com. .