SIX huvudägare byter namn till SIX Group

Swiss Financial Market Services (SFMS), som indirekt äger 54,7% av aktierna i SIX AB (publ), byter namn till SIX Group. SFMS är en global företagsgrupp med verksamhet inom börshandel, värde­pappersadministration, finansinformation och betalningsförmedling. Gruppen har 3 400 anställda i 23 länder och omsätter motsvarande 8,7 miljarder kronor.

SFMS grundades i början av 2008 genom en sammanslagning av SWX Group, Telekurs Group och SIS Group. SFMS äger och driver värdepappersbörser i Zürich och i London, hanterar clearing av värdepperstransaktioner, betalningar och korttransaktioner, samt är en global leverantör av finansinformation under varumärket Telekurs. Namnbytet till SIX Group manifesterar den lyckade sammanslagningen av bolagen och bidrar till att tydliggöra gruppens breda erbjudande till den finansiella marknaden.

Den 16 juli tecknade SIX ett licensavtal med SFMS vilket ger en exklusiv rätt att under fem år nyttja varumärket och firmanamnet SIX utanför Norden och Baltikum. Utförlig information om licensavtalet har kommunicerats i tidigare pressmeddelanden från SIX.

Genom att våra huvudägare tar namnet SIX Group tydliggörs att SIX är en del av en global organisation, med 3 400 anställda i 23 länder, som under ett gemensamt varumärke erbjuder tjänster för hela den finansiella värdekedjan.