SIX och Telekurs Financial i utökat samarbete

SIX och Telekurs Financial utökar samarbetet till att omfatta försäljning och support av hela Telekurs Financials produktutbud i Norden och Baltikum. Telekurs Financial är ett helägt dotterbolag till Swiss Financial Market Services Ltd. (SFMS) och ägare till 54,7% av aktierna i SIX AB (publ). Samtidigt ingår SIX ett licensavtal med SFMS som ger SFMS rätt att exklusivt utnyttja varumärket och firmanamnet SIX utanför Norden och Baltikum.

Den 1 januari 2008 tog SIX över ansvaret för försäljning och support av Telekurs Financials produkter för värdepappersadministration i Norden från den danska Vaerdipapperscentralen (“VP”). Nu utökas samarbetet till att omfatta hela Telekurs Financials produktutbud i Norden och Baltikum. Därmed kan SIX erbjuda ett mycket omfattande utbud av information, system och tjänster för alla typer av kunder på den nordiska och baltiska finansmarknaden. Bland SIX kunder finns affärsbanker, mäklare, fondförvaltare, företag, institutioner, myndigheter och media.

Marc Carletti, VD för Telekurs Financial och styrelseordförande i SIX, kommenterar: “Våra kunder väljer oss för att få omfattande, strukturerad och korrekt information till stöd för hela verksamhetskedjan - från front office till back office. Genom det nya samarbetsavtalet med SIX kan vi utöka vårt erbjudande och öka valfriheten för kunder i Norden och Baltikum. Dessutom kan vi kombinera den globala aktörens starka sidor med lokala lösningar. Det ger oss en stor fördel på marknaden.”

Licensavtalet gäller initialt i fem år och är villkorat aktieägarnas godkännande vid extra bolagsstämma i SIX AB (publ), enligt separat kallelse. “Licensiering av varumärket är positivt för oss på flera sätt”, säger Johan Rost, VD för SIX. “Viktigast är att den kan öka varumärkets kännedom globalt. Därigenom ökar nyttan av att vara en del av en internationell organisation”.