SIX Telekurs och ZoomVision Mamato inviger internationell TV-studio i Stockholm

SIX Telekurs har i samarbete med IR-mediabolaget ZoomVision Mamato byggt en tv-studio i sitt kontor på Sveavägen i Stockholm. Därifrån erbjuds de globala tv-kanalerna, till exempel CNBC och Bloomberg TV, möjlighet att direktsända intervjuer med börsbolagens vd:ar och andra nyckelpersoner inom näringsliv och förvaltning. Studion har fast koppling till Kaknästornet och är sedan mitten av oktober i full gång med att leverera intervjuer till de internationella finans-tv kanalerna.

”Många av de stora internationella tv-kanalerna saknar såväl korrespondenter som teknik i Sverige. Vår nya studio ger dem möjlighet att komma i kontakt med banker, börsbolag och andra aktörer på den svenska finansmarknaden. Och omvänt, svenska aktörer får en unik chans att nå ut till internationella tv-kanaler såsom CNBC, CNN, Bloomberg TV och BBC World”, säger Håkan Carlson, chef för Nyheter och Innehåll på SIX Telekurs i Norden. Studion hos SIX Telekurs är en neutral spelplats och därmed öppen för representanter från alla delar av näringslivet, banker och andra finansmarknadsaktörer. ”Tv-kanalerna kontaktar oss och ber om hjälp att boka intervjuer med analytiker och strateger,börsbolagens ledande befattningshavare och politiker. Vi försöker också uppmärksamma kanalerna på nyheter från den svenska och nordiska marknaden”, berättar Fredrik Ohlsson, delägare i ZoomVision Mamato och projektledare för studiosatsningen. ”Det är en win-win situation, där kanalerna får tillgång till initierade kommentarer och intervjuer från Stockholm samtidigt som banker och börsbolag når ut med sitt budskap internationellt”, fortsätter Fredrik Ohlsson. ”Med den här satsningen tror vi oss kunna hjälpa till att sätta både börsbolag och svensk finansindustri på den internationella kartan, samtidigt som vi själva får tillfälle att förknippa vårt eget varumärke SIX Telekurs med detta nyhetsflöde”, säger Håkan Carlson.