Ny VD i SJ AB

Report this content

Ny VD i SJ AB Styrelsen i SJ har idag utsett Jan Forsberg till ny VD i bolaget. Han efterträder Kjell Nilsson, som lämnade befattningen i september 2001. Jan Forsberg är född 1951 och civilingenjör. Han har sedan 1989 varit verksam inom SAS- koncernen, senast som VD för SAS Flight Support AB och dessförinnan som Senior Vice President för SAS Operations Division. - SJ står inför en rad stora utmaningar. Tågen skall gå och de skall komma i tid. SJ är ett av landets viktigaste serviceföretag. Det är glädjande att vi funnit en person som har de egenskaper som krävs för att leda bolaget framöver. Jan Forsberg är en god ledare som praktiskt har visat att han framgångsrikt kan driva förändringsprocesser. Det säger Ulf Adelsohn, SJs styrelseordförande, i en kommentar. - Jag vill samtidigt passa på att tacka Sune Karlsson, som på ett utmärkt sätt fyllt rollen som tillförordnad VD under den här perioden, fortsätter Ulf Adelsohn. När Jan Forsberg tillträder under våren. Tills dess fortsätter Sune Karlsson som tillförordnad VD. Jan Forsberg och Ulf Adelsohn kommer att finnas tillgängliga på SJs huvudkontor, Central-stationen (ingång från Vasagatan, 25 meter till höger om huvudentrén) i morgon fredag 22/2 kl 10.30. SJ Presstjänsten För ytterligare upplysningar, kontakta: Kajsa Moström, presschef SJ, tfn 08-762 44 55 eller 070-762 44 55 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT01280/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT01280/bit0002.pdf