SJ ABs bokslut 2001

Report this content

SJ ABs bokslut 2001 Ökat resande Utvecklingen av tågresandet, som varit mycket positiv ända sedan 1997, fortsatte under 2001 trots försämrad konjunktur och instabilt världsläge. Under 2001 ökade tågresandet med 5 procent jämfört med året innan. Resultat Intäkterna ökade med 10 procent till 5 546 Mkr. Resultatet för SJ AB blev trots det -49 Mkr. Den operativa verksamheten i moderföretaget har, på grund av bland annat höga kostnader för kvalitetshöjande åtgärder, ett minusresultat på cirka 100 Mkr. Kraftsamling för lönsamhet SJ ABs andra år startar med en kraftsamling för att nå lönsamhet. Ett omfattande program för bättre lönsamheten och bättre kvalitet har startat. Investeringar för framtiden För att möta den ökande efterfrågan och successivt byta dagens fordonspark har SJ inlett ett omfattande investeringsprogram. Merparten av årets investeringar 2 000 Mkr gäller de nya tåg som ska sättas in i Mälardalstrafiken, med start år 2003. Trafikförändringar Under året har trafiken på sträckorna Oslo-Karlstad- Stockholm och Oslo-Göteborg-Köpenhamn överförts till Linx AB, som SJ AB äger tillsammans med norska NSB. Dessutom har det varit trafikstart för Tåg i Bergslagen. Anställda Medelantalet årsanställda ökade med 2 procent till 3 582 . Fler lokförare och tågvärdar har anställts för den ökade trafiken. Ledningen Kjell Nilsson lämnade VD-posten under september månad. Sune Karlsson har därefter fungerat som tillförordnad VD. Daniel Johannesson lämnade ordförandeposten i styrelsen under november månad och efterträddes i januari 2002 av Ulf Adelsohn. Bolagiseringen 2001 var SJ ABs första verksamhetsår. Den 31 december 2000 övertog SJ AB persontrafiken från Statens järnvägar. Bolaget är helägt av svenska staten. Hela rapporten finns på www.om.sj.se/goto?2001 Den tryckta versionen av SJ ABs årsredovisning kommer att finnas klar i mitten av mars 2002. SJ Presstjänsten För ytterligare information kontakta: Pentti Huttunen, tf ekonomidirektör, tfn 08-762 26 93 Kajsa Moström, presschef, tfn 08-762 44 55 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/27/20020227BIT00910/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/27/20020227BIT00910/wkr0002.pdf