SJ i ny storsatsning med resebyråerna

Report this content

Trots lågkonjunktur väljer alltfler affärsresenärer SJs tåg. Tåget fortsätter att vinna marknadsandelar gentemot flyget. Nu presenteras SJ Biz – programmet som gör det enklare för resebyråerna att locka affärsresenärerna att ta tåget. – Resebyråerna hjälper oss att skräddarsy affärsresor med tåg, säger Maria Öhman, chef för SJs agent- och företagsförsäljning.

Trenden är tydlig. Allt fler företag ställer tydliga miljökrav och affärsresenärer strömmar till tåget. Nu storsatsar SJ på resebyråerna och affärsresandet. SJ Biz innebär att drygt 350 svenska resebyråer och återförsäljare kan erbjuda varje företag betydligt mer flexibla villkor och skräddarsydda tjänster. Varje reseerbjudande ska anpassas till företaget och resestatistiken utvecklas kraftigt. – Idag har vi 6000 företagskunder och företagsresandet ökade med 13 procent förra året. Vi skrev 1 500 nya företagsavtal och 60 procent av vår försäljning går via resebyråer. Samarbetet med resebyråerna är oerhört viktigt, säger SJs Maria Öhman. SJ Biz innebär flera konkreta förbättringarna för resebyråerna. Det blir: • Enklare att veta vilka preferenser kunden har tack vare ett utvecklat stöd i säljsystemet • Snabbare att hitta kundens avtalade pris • Större möjligheter att erbjuda kunderna olika tillval till tågresan • Lättare att se SJs produkter, tjänster och regelverk Säljarbetet effektiviseras och samarbetsavtalen med de största resebyråkedjorna utvecklats. – Vi lovar riktade och fördelaktiga erbjudanden till de resebyråer som aktivt bearbetar företag att välja SJs tåg, säger Maria Öhman. Ett viktigt försäljningsargument för resebyråerna blir den skräddarsydda statistiken som nu kan erbjudas varje företagskund. – Företagen kan tjäna stora pengar på detta. Ett företag sänkte sina reskostnader med 1,4 Mkr (- 25 %) och koldioxidutsläpp med 47 ton ( - 36 %) på bara ett år, säger Maria Öhman.

Taggar: