SJs Resebarometer: Västkusten hetast i sommar

Report this content

I sommar är det västkusten som gäller för svenskarna. Det visar SJs nya resebarometer. Liseberg är den attraktion som flest vill besöka, Göteborg är den hetaste staden och västkusten i sig är det resmål som lockar allra mest.

– Göteborg som stad och hela västkusten som resmål har en traditionellt stark position bland svenska semesterfirare, säger Elisabeth Lindgren, SJs kommunikationsdirektör. – Lägg därtill Liseberg som är Nordens största nöjespark så det är ganska förståeligt att det är till västkusten som flest svenskar vill åka i sommar, säger Elisabeth Lindgren. Var femte person i SJs undersökning svarar att man helst reser till Göteborg när man får välja fritt bland svenska städer. På andra plats kommer Stockholm följt av Visby som får vardera 18 respektive 15 procent av rösterna. På frågan om vilket resmål eller plats i Sverige man helst vill resa till i sommar svarar majoriteten västkusten, med Gotland och Stockholms skärgård som närmast efterföljande alternativ. Även på frågan om vilken speciell attraktion man helst besöker i sommar regerar Göteborg med Liseberg som solklar vinnare. På andra plats med bara hälften så många röster kommer Kolmården och sedan är gapet stort till trean Göta Kanal. Topp 5 attraktioner 1. Liseberg (24 procent) 2. Kolmården (12) 3. Göta Kanal (8) 4. Inlandsbanan (5) 5. Gröna Lund (5) Topp 5 städer 1. Göteborg (21 procent) 2. Stockholm (18) 3. Visby (15) 4. Halmstad (3) 5. Malmö (3) Topp 5 resmål 1. Västkusten (21 procent) 2. Gotland (18) 3. Stockholms skärgård (13) 4. Österlen (9) 5. Abisko Nationalpark (6) SJs Resebarometer är den första av årliga återkommande undersökningar av hur svenskarnas resvanor ser ut- och förändras. Den baseras på 3893 svar och utfördes av undersökningsföretaget Intervjupoolen AB. Hela undersökningen finns att ladda ner på www.sj.se/press.