Sjätte AP-fonden och Ratos investerar i Aibel

Report this content

Sjätte AP-fonden och Ratos har via ett gemensamägt bolag tillsammans med den norska industri- och finanskoncernen Ferd, tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i det norska offshore-serviceföretaget Aibel. Köpeskillingen (enterprise value) uppgår till cirka 8 600 MNOK (cirka 10 miljarder kronor).

Sjätte AP-fonden kommer att äga 18 procent av Aibel, Ratos 32 procent och Ferd 50 procent. Ratos kommer att företräda det gemensamma bolaget, där Ratos och Sjätte AP-fonden är ägare, i Aibels styrelse.

– Vi ser denna investering i Aibel som en spännande möjlighet till långsiktigt god avkastning för Fonden. Aibel är ett ledande bolag, med lång industriell erfarenhet, i en expansiv bransch med goda tillväxtmöjligheter. Denna investering är i linje med vår strategi att långsiktigt investera i onoterade bolag, såväl direkt som indirekt via fonder. Vid direktinvesteringar som denna söker vi gärna samarbeten med andra investerare. Vi ser positivt på ägarsamarbetet med Ratos som vi tidigare har goda erfarenheter av, säger Karl Swartling, vd Sjätte AP-fonden.

Aibel är ett ledande norskt serviceföretag inom olja, gas och förnyelsebar energi. Företaget har cirka 8 000 anställda, varav 2 400 inhyrda, och verksamhet längs hela den norska kusten samt i Asien. Kunderna är främst de stora oljebolagen verksamma på den norska kontinentalsockeln. Tjänsterna är i huvudsak löpande underhåll samt ombyggnads- och nybyggnadskontrakt av offshoreplattformar. Under 2012 väntas Aibel omsätta cirka 10 miljarder NOK och ha en EBITDA-marginal om cirka 9 procent.
Norsk offshoreindustri är i stark tillväxt och förutsättningarna är goda för fortsatt stora investeringar i branschen åren framöver. Aibel har i dag en orderbok om cirka 23 miljarder NOK och optioner om ytterligare 20 miljarder NOK.

– Aibel verkar på en marknad i stark tillväxt, har långa kundrelationer, en unik affärsmodell, en stark orderbok och en driven ledningsgrupp, vilket totalt sett gör detta till en mycket intressant investering. Vi har följt branschen och Aibel i flera år och är därför mycket nöjda att tillsammans med Ferd och Sjätte AP-fonden få möjlighet att utveckla bolaget. Vi ser positivt på ägarsamarbetet med Sjätte AP-fonden som vi har tidigare goda erfarenheter av, säger Ratos vd Susanna Campbell.

Förvärvet är villkorat av berörda myndigheters godkännande och väntas vara slutfört under första kvartalet 2013.

För mer information:
Karl Swartling, vd Sjätte AP-fonden: 031-741 10 00
Ulf Lindqvist, kommunikationschef: 0708 – 74 10 48
ulf.lindqvist@apfond6.se

Sjätte AP-fonden – som är en buffertfond i det svenska pensionssystemet – är en långsiktig investerare i onoterade bolag. Fokus ligger på mognare tillväxtorienterade bolag, där Fonden historiskt haft en god avkastning. Fonden utnyttjar sin styrka att investera både direkt i företag och indirekt genom fonder. Investeringar i fonder inkluderar såväl medelstora riskkapitalfonder som stora buyout-fonder. Direktinvesteringar i företag fokuseras mot mognare bolag, och görs företrädesvis tillsammans med andra finansiella och industriella medinvesterare. Sjätte AP-fonden investerar i huvudsak på den nordiska marknaden.
www.apfond6.se