Sjätte AP-fonden säljer Gnotec

Report this content

Sjätte AP-fonden har tecknat avtal om att sälja samtliga aktier i Gnotec AB till österrikiska Frauenthal Group. Den fasta köpeskillingen uppgår till 210 MSEK med en möjlighet för Sjätte AP-fonden att få ytterligare 60 MSEK baserat på Gnotec’s resultat under 2013 och 2014. Försäljningen innebär en genomsnittlig årlig avkastning (IRR) på investeringen om minst 20 procent.

– Gnotec har utvecklats mycket väl under vårt ägande. Bolaget har en stark marknadsposition och en god lönsamhet. Detta är givetvis en bidragande orsak till att bolaget bedöms som attraktivt av en ledande leverantör till fordonsindustrin, säger Mats Lindahl, chef för företagsinvesteringar på Sjätte AP-fonden.

Gnotec är en ledande tillverkare av avancerade och komplexa plåtdetaljer, framför allt till kunder inom personbils- och lastvagnsindustrin. Företaget har sammanlagt fem produktionsanläggningar i Sverige och Slovakien. Antalet sysselsatta i företaget är cirka 400 personer. Under 2012 uppgick företagets omsättning till 664 MSEK och rörelseresultatet var 52 MSEK.

– Vi ser köpet av Gnotec som en attraktiv möjlighet för att kunna stärka vår position som leverantör till fordonsindustrin i Sverige och övriga Europa, säger Hans-Peter Moser, vd i Frauentahl Group.

– Vi är nöjda med att kunna lämna över ägandet till Frauenthal som är en industriell ägare med stark ställning i branschen och en vilja att växa. Det är vår bedömning att Frauentahl kommer att fortsätta utveckla Gnotec i samma anda som tidigare, säger Fabian Dahl, investeringsansvarig för Gnotec på Sjätte AP-fonden.

Sjätte AP-fonden förvärvade Gnotec från hollänska Kendrion i december 2007. Gnotec's systerbolag, Holmbergs Childsafety Holding AB, ingår inte i förvärvet utan kommer även fortsättningsvis att ägas och utvecklas av Sjätte AP-fonden.

Försäljningen av Gnotec är villkorat av godkännande från berörda konkurrensmyndigheter. Affären beräknas att vara slutförd under andra kvartalet 2013.
Finansiell rådgivare till Sjätte AP-fonden har varit KPMG Corporate Finance och legal rådgivare har varit Vinge.

För mer information:
Fabian Dahl, investeringsansvarig för Gnotec på Sjätte AP-fonden, 0708-74 10 10
Ulf Lindqvist, kommunikationschef Sjätte AP-fonden, 0708-74 10 48
ulf.lindqvist@apfond6.se

Sjätte AP-fonden – som är en buffertfond i det svenska pensionssystemet – är en långsiktig investerare i onoterade bolag. Fokus ligger på mognare tillväxtorienterade bolag, där vi historiskt haft en god avkastning. Vi utnyttjar vår styrka att investera både direkt i företag och indirekt genom fonder. Investeringar i fonder inkluderar såväl medelstora riskkapitalfonder som stora buyout-fonder. Direktinvesteringar i företag fokuseras mot mognare bolag, och görs företrädesvis tillsammans med andra finansiella och industriella medinvesterare. Vi investerar i huvudsak på den nordiska marknaden.
www.apfond6.se