Sjätte AP-fonden säljer Meca till Mekonomen

Report this content

Sjätte AP-fonden säljer Meca till Mekonomen för en köpeskilling om drygt 2 miljarder kronor, på skuldfri basis per 30 juni 2011. Försäljningen innebär en vinst om ca 800 miljoner kronor för Sjätte AP-fonden.

– Med Sjätte AP-fonden som ägare har Meca-koncernen gått från att vara ett lokalt bolag till en ledande aktör på eftermarknaden för bilreservdelar, verktyg och verkstadsutrustning i Skandinavien. Med Mekonomen som ny ägare är vi övertygade om att Meca kommer att fortsätta sin framgångsrika utveckling, säger Marianne Dicander Alexandersson, vd Sjätte AP-fonden.

Sjätte AP-fonden erhåller som likvid för aktierna i Meca ca 1,25 miljarder kronor kontant och 3.086.882 nyemitterade aktier i Mekonomen. Detta innebär att Sjätte AP-fonden får en ägarandel i Mekonomen om ca 8,6 procent.
– Genom att en del av köpesumman erläggs i aktier blir vi stor ägare i Mekonomen och får möjlighet att ta del av den fortsatta utvecklingen, fortsätter Marianne Dicander Alexandersson, vd sjätte AP-fonden.

När Sjätte AP-fonden blev delägare i Meca år 2000 var omsättningen 140 miljoner kronor och antalet anställda ca 80. I dag är omsättningen ca 1,5 miljarder kronor och antalet anställda ca 600. Meca har byggts upp genom ett antal förvärv som integrerats under Sjätte AP-fondens tid som ägare. Bolaget har tidvis haft en turbulent historik med bland annat en kostsam expansion i Danmark. I samband med att Sjätte AP-fonden blev helägare 2006 genomfördes omfattande förändringar, bland annat avvecklades verksamheten i Danmark. En kraftig satsning på marknadsföring i Sverige och Norge har gett positivt resultat. Under de senaste tre åren har Meca haft en kraftig omsättningsökning samtidigt som lönsamheten har förbättrats.

– Förvärvet av Meca ger oss en starkare position i Sverige och Norge, som den märkesbundna sidan fortfarande dominerar. Mekonomen och Meca är båda mycket framgångsrika koncept med samma synsätt när det gäller service till kunderna och det finns en stor potential för båda kedjorna att växa ytterligare. Detta förvärv kommer att ge positiva effekter för såväl våra kunder som för Meca och Mekonomen, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Mekonomen.

– Med Mekonomen som ägare kan vi på ett mer kostnadseffektivt sätt utveckla vårt erbjudande till verkstadskunden och vi kommer att fortsätta den framgångsrika resan och göra Meca ännu starkare i framtiden. Meca kommer att drivas vidare som en självständig koncern även efter förvärvet och med samma ledning som tidigare, säger Torbjörn Olsson, vd och Koncernchef Meca.

Transaktionen är villkorad av godkännande av de svenska och norska konkurrensmyndigheterna.

Rådgivare i transaktionen till Sjätte AP-fonden har varit SEB Enskilda och Setterwalls Advokatbyrå.

För mer information:
Ulf Lindqvist, kommunikationschef Sjätte AP-fonden: 0708-74 10 48

Sjätte AP-fonden skall inom ramen för vad som är till nytta för försäkringen för inkomstgrundad ålderspension, förvalta anförtrodda medel genom placeringar på riskkapitalmarknaden. Fondmedlen skall placeras så att kraven på långsiktigt hög avkastning och tillfredsställande riskspridning tillgodoses. Sedan starten 1996 har fondkapitalet ökat med 9,5 miljarder kronor, från 10,4 till 19,9 miljarder kronor. Totalt har fonden ett ägande i runt 350 bolag, varav ca 50 genom direktinvesteringar. Hälften (47%) av dessa ligger i Stockholm och Uppsala. En tredjedel (30%) av bolagen finns utanför de tre storstäderna och resterande (23%) i Göteborg. Läs mer på www.apfond6.se

Meca-koncernen är en ledande aktör på den skandinaviska eftermarknaden för bilreservdelar, verktyg och verkstadsutrustning för bilverkstäder och partners. Vi arbetar för ett enklare och mer kostnadseffektivt bilägande med högsta kvalitet och service.
Detta åstadkommer vi genom att vara en attraktiv samarbetspartner till de verkstäder som är anslutna till vårt verkstadskoncept MECA Car Service. För de anslutna verkstäderna innebär samarbetet en enklare vardag via snabba och exakta leveranser från vår skandinaviska butikskedja, som erbjuder ett noga utvalt sortiment av högsta kvalitet. Butikskedjan består idag av uppemot 80 butiker.
Läs mer på www.meca.se

Mekonomen gör BilLivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Nordens ledande bildelskedja med egen grossistverksamhet, mer än 300 butiker och mer än 1600 verkstäder vilka arbetar under Mekonomens varumärken. Läs mer på www.mekonomen.se