En PR-byrå blir till

Strategiskt och nyhetsvärderat – då når budskapen fram till rätt personer

Efter femton år som journalist, affärsutvecklare och chefredaktör i Stockholms medievärld har Magnus Sjöbäck hittat tillbaka till Göteborg där han numera är aktiv som PR-konsult samt byrå-vd på Sjöbäck PR. Den breda yrkesbakgrunden är en stor fördel i rollen som rådgivare och ledningsstöd till små och medelstora företag inom olika branscher.

– Kommunikation har alltid stått i centrum genom min yrkeskarriär, från olika yrken har jag tagit med mig olika lager av synvinklar. Att anta ett strategiskt perspektiv på en verksamhet är nödvändigt för att utveckla varumärken till värdegrundad kommunikation, säger Magnus Sjöbäck, vd för Sjöbäck PR.

Sjöbäck PR hjälper företag att bygga relationer till deras omvärld genom kommunikation utifrån en tydlig värdegrund. Byrån består idag av sex medarbetare och är verksam i hela Sverige. Kunderna är företag inom industrin, tjänsteföretag och konsumentnära företag.

– Vi arbetar framför allt med små och medelstora företag som insett vikten av att kontinuerligt informera och underhålla sina relationer till omvärlden. Vårt arbete är inriktat på att göra denna kommunikation varumärkespositionerande och hållbar. Först etableras därför en värdemässig tydlighet och sedan genereras synlighet gentemot omvärlden och prioriterade målgrupper.

Magnus Sjöbäck startade sin första konsultfirma redan under studietiden på Journalisthögskolan i Göteborg under 1990-talet. Efter examen arbetade han som projektledare och chefredaktör på medieföretaget Universums studenttidningar.

– Under tiden på Universum drev jag igång den sociala medieplattformen Shortcut för unga människor i karriären. Det var ett nytänkande mediekoncept i en tid när tidningar var tidningar och internet var något nytt och okänt. Idag är det väldigt kul att se Shortcut fortfarande köra på med 70 000 medlemmar och att varumärket vi skapade då har bärighet än idag.

Efter att sedan ha drivit ett mindre konsultföretag, arbetat några år som affärsutvecklare på Talentum och webbchef på börstidningen Affärsvärlden, gick flyttlasset från Stockholm tillbaka till Göteborg. Det var också då som grunden till Sjöbäck PR lades.

– Min målsättning är att hjälpa företag och organisationer bli bra på kommunikation. Företag som behärskar detta kan dra enorm nytta av kommunikationens varumärkespositionerande egenskaper.

Företag blir tydligare som affärspartner, arbetsgivare, gentemot sina kunder och alla andra målgrupper när de själva förstår vilka budskap och värderingar de sänder ut.

– Att vi löpande får nya förfrågningar och kunder säger mig att det finns ett stort intresse för kommunikation. Dagens medielandskap gör dessutom att behovet av bra och tydlig kommunikation hos svenska företag är större än någonsin, säger Magnus Sjöbäck, vd för Sjöbäck PR.

För ytterligare information
Magnus Sjöbäck, vd och grundare Sjöbäck PR, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se

Sjöbäck PR erbjuder varumärkesstrategi och värdegrundad kommunikation som når fram genom nyheter, sociala medier, möten och kampanjer. Byrån har kontor i Göteborg och arbetar idag med små och medelstora företag i hela Sverige. Sjöbäck PR startade 2014 och har sex medarbetare. www.sjobackpr.se

Taggar:

Citat

Min målsättning är att hjälpa företag och organisationer bli bra på kommunikation. Företag som behärskar detta drar enorm nytta av kommunikationens varumärkespositionerande egenskaper.
Magnus Sjöbäck, vd för Sjöbäck PR.