• Sjöö Sandström/

Sjöö Sandström utnämnd till official time keeper och leverantör av the official race watch för volvo ocean race 2001-200

Report this content

Sjöö Sandström utnämnd till Official Time Keeper och leverantör av the Official Race Watch för Volvo Ocean Race 2001-2002 Den svenska klocktillverkaren Sjöö Sandström har utnämnts till officiell tidtagare för Volvo Ocean Race 2001-2002. Sjöö Sandström kommer även att leverera det officiella Volvo Ocean Race armbandsuret. Som officiell tidtagare kommer Sjöö Sandström att ha en nedräkningsklocka på Volvo Ocean Race hemsida och i tävlingens samtliga hamnar. Sjöö Sandström lanserade sitt första exklusiva armbandsur 1993 och har sedan dess lanserat ytterligare fyra modeller, bland annat en banracingklocka. Inför Volvo Ocean Race utvecklar Sjöö Sandström Ocean Race Chronograph. Den nya klockan blir helt digital och är designad för att klara de hårda krav på kvalitet, noggrannhet och pålitlighet som en världsomsegling och dess speciella miljö kräver. Urverket i Ocean Race Chronograph kommer att vara ett av de mest exakta som någonsin tillverkats. Klockan skräddarsys för professionell segling och utvecklingen av mjukvara samt specifikationer på hårdvara sker i tätt samarbete med erfarna seglare bland annat från Whitbread och Americas Cup. Ocean Race Chronograph lanseras under hösten 2001 med de första kundleveranserna mot slutet av året. - Världsomsegling och tid har alltid haft en stark relation. Det var en exakt tidmätning som möjliggjorde säker navigering för de gamla handelsfartygen. Det är faktiskt inte länge sedan positionsbestämning gjordes med hjälp av en exakt klocka och en sextant. Det hedrar Volvo Ocean Race att bevara detta minne med denna moderna "Official Race Watch" från Sjöö Sandström, säger Helge Alten, Chef för Volvo Ocean Race. - Volvo Ocean Race är ett perfekt sätt för oss att lansera vår nya seglingsklocka i samtliga marknader som tävlingen besöker samtidigt som det stödjer vår internationella exponering och uppbyggnad av varumärket. Vi är som nischmärke mycket stolta över denna utnämning för världens största seglingstävling. Det visar att vi tagit ett riktigt beslut att utveckla och tillverka en skräddarsydd klocka för professionell segling, säger Jens Wetterfors, VD för Sjöö Sandström För ytterligare information: Jens Wetterfors, VD, Sjöö Sandström Sweden AB, tel. 08-791 71 00 alt. mobil: 073-340 00 30 eller E-post: jens@sjoosandstrom.se Besök även www.sjoosandstrom.se för mer information om Sjöö Sandström samt www.volvooceanrace.org för information om tävlingen. Sjöö Sandström är Sveriges enda tillverkare av exklusiva armbandsur. Sjöö Sandström startades 1986 och lanserade den första produkten 1993. Sjöö Sandström är utnämnd till officiell tidtagare av Volvo Ocean Race 2001-2002. I samband med Volvo Ocean Race inleder Sjöö Sandström sin internationella lansering av produkter och varumärke. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/30/20010530BIT00480/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/30/20010530BIT00480/bit0001.pdf