Sjöstrand Coffee Int AB: Delårsrapport Q2 2023

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT FÖRSTA HALVÅRET 2023
Totala intäkter uppgick till 14 237 TKR (13 336)
Rörelseresultatet uppgick till -555 TKR (-1 583)
Periodens resultat uppgick till 494 TKR (-1 686)
Resultat per aktie uppgick till 0,02 SEK (-0,07)
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT KVARTAL 2 2023
Totala intäkter uppgick till 6 698 TKR (4 095)
Rörelseresultatet uppgick till -69 TKR (-2 485)
Periodens resultat uppgick till -101 TKR (-2 545)
Resultat per aktie uppgick till -0,004 SEK (0,10)
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT FÖRSTA HALVÅRET 2023
Totala intäkter uppgick till 511 TKR (472)
Rörelseresultatet uppgick till -470 TKR (-502)
Periodens resultat uppgick till -526 TKR (-584)
Resultat per aktie uppgick till -0,02 SEK (-0,02)
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT KVARTAL 2 2023
Totala intäkter uppgick till 256 TKR (233)
Rörelseresultatet uppgick till -245 TKR (-602)
Periodens resultat uppgick till -274 TKR (-369)
Resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,02)
Siffror inom parentes avser kvartal 2 2022.

ANTALET AKTIER

Antalet utestående aktier Bolaget har per 2022-12-30, 27 547 179 st aktier, varav 800 000 serie av serie A och 26 747 179 st av serie B.

KOMMANDE RAPPORTER

Delårsrapport 3: 2023-10-31

Bokslutskommuniké: 2024-02-16

VÄSENTLIGA HÄNDELSER Q2

• Under april redovisades Delårsrapport Q1 2023
  • Sjöstrand fick en order till ett värde av 1.7 MSEK från samarbetspartner i Storbritannien med leverans under andra kvartalet
  • Bolagsstämma hölls den 5-maj och kommunikén från bolagsstämman kommunicerades ut i anslutning
  • Lansering av ny webbsida och eHandel rapporterades i maj och var en stor händelse för bolaget
  • Juni gick Sjöstrand ut med en stororder på 200 The Original espressomaskiner till ett väletablerat 5-stjänigt lyxhotell i London

VD HAR ORDET

Kvartal 2 och första halvåret

Den totala omsättningen för andra kvartalet uppgick till 6,7 MSEK (4,1 MSEK andra kvartalet 2022) vilket är en ökning med 63% gentemot motsvarande period föregående år. Resultatet landande på -69k vilket är en stor förbättring mot andra kvartalet 2022 då vi landade på -2,5 MSEK.

För första halvåret uppgick omsättningen till 14,2 MSEK (13,4 MSEK första halvåret 2022) vilket är en ökning med 6% gentemot motsvarande period föregående år. Resultatet landande på +554k vilket är en stor förbättring mot andra kvartalet 2022 då vi landade på -1,6 MSEK.

Den förbättrade lönsamheten är framförallt kopplad till en högre bruttomarginal då vi har ökat våra priser och vi är mer selektiva och gör bättre och mer lönsamma affärer. Vi har också fortsatt att jobba väldigt fokuserat med att bevaka våra kostnader vilket har gett resultat.

Bruttomarginalen för de första halvåret hamnade på 37% (jan-juni) vilket är en förbättring mot föregående år (32%) och det ligger också i linje med våra mål för 2023 att ligga på en bruttomarginal mellan 38-40% för helåret.

Försäljningen under första halvåret är kopplat till en stark försäljning inom vår distributörskanal, hotell samt vår eHandel. Retail kanalen ser vi dock som utmanande och vi ser inte samma starka försäljning där gentemot tidigare år. Detta är delvis kopplat till en mer utmanande marknad men det är också kopplat till att Sjöstrand också har anpassat vår distribution här i Norden och avslutat en del återförsäljare som vi inte ser är värdeskapande för Sjöstrand på lång sikt. Detta är en del av vårt varumärkesarbete för att tydligare förflytta Sjöstrand till premium segmentet samt stärka vår egen D2C affär vilket är något som vi tror kommer att gynna vår försäljning långsiktigt.

Under maj lanserade Sjöstrand vår nya webbsida och eHandel. Det här är ett initiativ som vi har jobbat med sedan december 2022 och vi är otroligt nöjda med resultatet. Sjöstrand har suttit på en äldre plattform som är svår och kostsam att drifta så det här var ett viktigt steg för oss för att lyfta vår eHandel men också vårt varumärke till nästa nivå. Genom lanseringen av nya siten så har vi skapat en helt ny varumärkesprofil för Sjöstrand och vi har också en plattform som tekniskt möjliggör att vi kan skala upp och växa vår D2C affär som idag endast står för 10% av den totala omsättningen.

Framåtblick

Vi ser fram emot att gå in i andra halvåret som historiskt sett är våra största försäljningsmånader. Vi har en spännande och viktig produktlansering under oktober som vi är väldigt positiva inför och som är ett viktigt steg för att bygga Sjöstrand långsiktigt. Det här kommer att bli vår största lansering hitintills i företagets historia och vi ser att det kommer att bli ett viktigt steg för varumärket och hela vårt sortiment. Vi kommer att kommunicera mer om den här lanseringen närmare i tiden.

Fokus under första halvåret har varit på att förenkla och ta bort onödig komplexitet från verksamheten, förbättra vår distribution, lyfta Sjöstrand som varumärke samt etablera en ny eHandel. Vi har nu ett starkt erbjudande och under kommande halvår är vårt fokus på att öka våra marknadsinsatser för att maximera vår försäljning mot slutet på året. Som en del av det kommer vi att öka vår marknadsföring, framförallt koppat till vår produktlansering men också inför den viktiga julhandeln som är vår viktigaste säsong försäljningsmässigt.

John Ekeberg, Verkställande Direktör

Sjöstrand Coffee Int AB