SJR in Scandinavia AB (publ) Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2019

Perioden april – juni 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 100,8 MSEK (100,1), vilket motsvarar en tillväxt om 0,9 % (4,3)
  • Rörelseresultatet uppgick till 1,3 MSEK (9,8) vilket ger en rörelsemarginal om 1,3 % (9,8)
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,08 SEK (0,72)
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,08 SEK (0,72)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 2,9 MSEK (9,7)

Perioden januari – juni 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 208,6 MSEK (207,3), vilket motsvarar en tillväxt om 0,8 % (6,2)
  • Rörelseresultatet uppgick till 8,1 MSEK (21,2) vilket ger en rörelsemarginal om 3,9 % (10,3)
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,58 SEK (1,58)
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,58 SEK (1,58)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3,1 MSEK (19,2)

Vd:s kommentar
Resultatet för kvartalet blev lägre än förväntat på grund av minskade intäkter samt större kostnader än beräknat vid omstruktureringarna. Kostnaderna, som huvudsakligen är personalkostnader och administrativa kostnader, är till stor del tagna för detta. Kostnadsmassan inom koncernen kommer under resterande år fortsätta att analyseras och anpassas.

En omsättningsnedgång har skett på konsultsidan vilket bidragit till det låga resultatet under kvartalet. Detta varierar dock mellan regionerna, där en av regionerna uppvisar tillväxt och resultatförbättring. Insatser för att vända till positiv tillväxt har påbörjats där nedgång kunnat konstaterats. I juni månad skedde en förbättring i dessa regioner.

För första halvåret har en omsättningsuppgång kunnat ske främst på grund av förvärvet av Wes. Våra prognoser för att expandera inom våra nya affärsområden har varit för optimistiska och för stora kostnader har tagits i samband med nysatsningarna. Utöver detta har en viss nedgång skett inom våra etablerade verksamheter, vilket sammantaget lett till halvårets resultatförsämring.

Nedskärningar av personal har skett under första halvåret vilket kommer att påverka andra halvåret med minskade kostnader. Förhoppningsvis skall de åtgärder som vidtagits under halvåret, och som kommer att vidtas under resten av året, medföra att SJR återigen visar tillväxt och god lönsamhet nästa år. Personlig service och kvalité är fortsatt koncernens huvudfokus.

Denna information är sådan information som SJR in Scandinavia AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 augusti 2019 kl. 08:30 CET.