Bäst för ryggen?

"Naprapati ger bäst resultat för onda ryggar och nackar"
"Vetenskapligt genombrott för naprapati"
"Naprapati fungerar bättre än traditionell behandling"

Ovanstående är några medierubriker tisdagen den 22 maj. Med tanke på det stora genomslag som naprapaten och doktoranden Eva Skillgate, Karolinska Institutet, fått vill LSR kommentera den aktuella forskningsartikeln; Naprapathic Manual Therapy or Evidence-based Care for Back and Neck Pain: A randomized, Controller Trial. (The clinical Journal of pain, Vol 23 (5), June 2007, pp 431-439. Skillgate Eva, Vingård Eva, Andersson Lars.)

Studien syftar till att jämföra effekten av naprapati med det man kallar rekommenderad evidensbaserad vård i samband med ospecifik smärta i rygg och nacke. De insatser som man valt att kalla evidensbaserade innebar att vissa patienter fick träffa läkare som i huvudsak gav råd om vikten att fortsätta vara aktiv i vardagen. Andra patienter fick behandling av naprapat med manuella tekniker som stretching, massage och mobilisering. Dessutom fick den senare gruppen också ofta råd om fysisk aktivitet.

Patienterna till studien rekryterades från företag. Man annonserade helt enkelt efter personer med ont i ryggen/nacken. Dessa randomiserades till två olika grupper: en som fick möta rådgivande läkare och en som fick träffa behandlande naprapater. Behandlingsresultaten utvärderades med självskattningsskalor. Man fann då att naprapatbehandling var överlägsen gängse läkarråd.

Vad ska man då säga om studien? Det är givetvis positivt att man randomiserat personerna till två olika interventionsgrupper. Men sen finns en hel del att kritisera. Det var inte fråga om en grupp patienter som själva sökt primärvården. På så sätt är de inte representativa för de patientgrupper som finns i hälso- och sjukvården. De personer som anmälde sig till studien hade en förväntan om att få behandling - något som då uppfylldes för naprapatgruppen men inte för läkargruppen. Rapporten saknar även resultat på lång sikt.

Vi vet redan tidigare från en rad studier att det behövs mycket mer än en läkarkontakt vid rygg och nacksmärtor. Ett tidigt och individuellt anpassat omhändertagande ger bättre behandlingsresultat än enbart råd från läkare. Vi anser självklart att personer med smärtor från rygg och nacke har rätt till ett sådant omhändertagande. Den här studien styrker att det är viktigt. De manuella behandlingsmetoder som naprapaten använder finns redan i den sjukgymnastiska arsenalen. Vi vet också att aktiva interventioner är mer effektiva än passiva som massage, stretching och mobilisering. I SBU- rapporten Metoder för behandling av långvarig smärta (2006) slår man fast att aktiv, specifik och professionellt ledd fysisk beteendeträning ger 20-30 procent bättre smärtlindrande effekt vid långvariga smärttillstånd än behandling där patienten inte får stöd till fysisk aktivitet. Det är denna typ av intervention som har starkt vetenskapligt underlag (evidensstyrka 1).

Även andra kunskapssammanställningar har kommit till liknande slutsatser som SBU. På EU-kommissionens initiativ sammanställer forskare från hela Europa europeiska riktlinjer för olika behandlingsmetoder. En arbetsgrupp som har studerat ländryggsproblem lade fram sin rapport i november 2004 och slår fast att kognitiv beteendeterapi och fysisk aktivitet under handledning rekommenderas vid ländryggsproblem.

En Cochrane rapport från 2002 beskrev 18 randomiserade kliniska studier när det gäller fysisk träning som metod att återställa arbetare med rygg och nackbesvär. Man slog fast att det finns bevis för att fysiska träningsprogram som inkluderar kognitivt beteendeinriktat arbetssätt kan reducera antalet sjukdagar under en tolvmånadersperiod med i genomsnitt 45 dagar jämfört med vanlig sjukvård (general practitioner usual care or advice)

Vi har allstå god evidens för att våra behandlingsmetoder inom ämnet sjukgymnastik är effektiva! I sjukgymnastens behandlingsarsenal ingår manuella metoder där patienten mottar motsvarande behandling som vid en naprapatbehandling - och än viktigare - vi sjukgymnaster kombinerar konsekvent detta med metoder där patienten får stöd till att successivt öka sin fysiska aktivitet! I vårt koncept ingår även att hjälpa patienter att komma över sin rörelsrädsla…