Pressinbjudan Selma flyttar inte! Sex professioner bidrar till bättre äldreomsorg

Seminarium på Kåren Rindi, Tage Cervins gata 1, Almedalen i Visby Tisdag 4 juli kl 10 - 12

Allt fler äldre och också sjukare bor kvar hemma. Selma, 85 år och änka, är en av dem. Efter en fallolycka har Selmas hälsa försämrats betydligt och hon är rädd. Hur ska hon klara vardagen? Många äldre kommer idag i kläm mellan huvudmän och regelverk och får inte sina behov av rehabilitering identifierade och tillgodosedda. Få medarbetare inom äldreomsorgen har den kompetens som behövs för Selmas rehabilitering och för andra i hennes situation. Vi är sex yrkesgrupper som med ett helhetsperspektiv och samarbete kan hjälpa Selma att bo kvar hemma med ökad hälsa och livskvalitet. Om tio år kommer 1,9 miljoner av oss svenskar att vara äldre än 65 år. En Selma vid bättre hälsa blir en samhällsekonomisk vinst. Vi uppmanar kommunerna att: - Utveckla äldreomsorgen. Ökad kvalitet leder till lägre kostnader. - Sluta skära ned! Exempel visar att offensiva satsningar på rehabilitering leder till mindre kostnader. - Ge Sveriges Kommuner och Landsting utvecklat mandat och ökade resurser. Samverka mellan kommunerna. - Inventera tillgången på och investera i kvalificerad kunskap i er egen kommun. - Låt fler ”Selmor” och ”Fridolfar” få del av våra insatser. Sveriges kommuner har inte råd att låta våra yrkesgrupper fortsätta vara osynliga. Moderator: Lena Öhrsvik Medverkande: Maria Larsson (kd), Ingrid Burman (v), Åke Svensson (s), Liane Wallerstedt-Johansson, förvaltningschef Solna, Ann Lindgren, Sveriges Pensionärs Förbund, Ellen Sääf-Bergqvist (PRO) samt representanter för våra yrkesgrupper. För mer information kontakta Inga-Britt Lindström, ordförande FSA, tfn 0733-66 24 47 Peter Larsson, förbundsdirektör LSR, tfn 0709-28 61 02 Välkomna!