Sjukgymnaster kan spara 5,5 miljarder åt Sverige. Om året!

-Sjukvården kostar pengar. Det vet alla vi som arbetar i den. Vi sjukgymnaster vet också att fler människor skulle kunna må bättre till en lägre kostnad för samhället. Det sade Raija Tyni-Lenné, ordförande för sjukgymnasterna när hon lämnade över tre förslag till regeringen.

Offerterna lämnades över i samband med invigningen av Sjukgymnastförbundets kongress som började på fredagen på Stockholmsmässan i Älvsjö. Varje krona som investeras i förebyggande åtgärder och snabbt insatt rehabilitering ger mångdubbelt tillbaka. Och inte bara i kronor. för vad kostar inte en bruten livsvilja? Eller en stukad framtidstro? -Sjukgymnaster har den utbildning och erfarenhet som krävs för att göra Sverige friskare. I tre offerter erbjuder vi insatser för äldre, ryggsjukskrivna och barn. Den sammanlagda besparingen skulle uppgå till 4,5 - 5,5 miljarder kronor vare år. Netto! menade Raija Tyni-Lenné. -Då har vi ändå inte räknat in det mänskliga värdet för alla äldre, som kan klara sin vardag på egen hand. Eller för alla med ont i ryggen som snabbt kan återgå till gemenskapen på jobbet. Eller för alla barn med motoriska hinder eller handikapp som återupptäcker den rörelseglädje de har rätt till. Offerterna bifogas.