Ökad nyförsäljning och stabil avkastning

Skandia Liv står starkt i turbulenta tider. Utöver god försäljningsutveckling har bolaget under 2011 tagit ett avgörande kliv framåt genom det aviserade förvärvet av Skandia AB.

Nyförsäljningen (viktad*) uppgick till 2 372 (2 064) MSEK, en ökning med 15 procent jämfört med föregående år.

– Som brukligt när aktiemarknaderna svänger uppskattar allt fler stabiliteten i ett traditionellt livsparande. Vi ser också en ökad medvetenhet hos kunderna i att bedöma kvaliteten i de olika bolagen, säger Bengt-Åke Fagerman, vd på Skandia Liv. Allt fler väger in faktorer som solvens och riskspridning när de ska välja bolag. Det gynnar oss och visar sig i positiv försäljningsstatistik och ökade marknadsandelar. Det är en fin bas att stå på när vi utformar det nya, helt kundägda, Skandia.

Premieinkomsten uppgick till 13 280 (11 831) MSEK, en ökning med 12 procent. Det är framförallt inflytt av kapital från företag på tjänstepensionsmarknaden men även engångsinbetalningar av privatpersoner som ökar.

Driftskostnaderna i försäkringsrörelsen ökar med 2 procent till 1 508 (1 474) MSEK, vilket i sin helhet är hänförligt till omstruktureringskostnader. I förhållande till affärsvolymen (premieinkomsten) så minskar driftkostnadernas relativa andel, driftkostnadsprocent, till 11,4 (12,5) procent. Driftkostnaderna ligger oförändrat på 0,52 procent som relativ andel av det totala förvaltade kapitalet, 297 (296) miljarder.

Under året har ett effektiviseringsarbete inom kapitalförvaltningen gjort att kapitalförvaltnings-kostnaderna i relation till totalt förvaltat kapital, kapitalförvaltningskostnadsprocenten, sjunkit från 0,07 procent till 0,06 procent.

Skandia Livs solvensgrad, det mått som anger bolagets tillgångar i förhållande till utställda garantier, uppgick den 31 december 2011 till 146 procent. Den höga solvensgraden ger Skandia Liv fortsatt frihet att investera i de tillgångsslag som bedöms ha högst potential. Vid samma tidpunkt uppgick den kollektiva konsolideringsgraden, som är ett mått på hur väl bolagets tillgångar räcker till för att täcka både utställda garantier och återbäring, till 104 procent.

Avkastningen för helåret är 3,2 procent och det ger en genomsnittlig avkastning i Skandia Liv under de senaste 15 åren (1997-2011) på 6,8 procent per år.

Samtliga uppgifter avser Skandia Liv Sverige om ej annat anges. Koncernen omfattar även dotterbolag i Danmark.

Årsredovisningen för Skandia Liv kommer publiceras i början av mars.

* Viktad nyförsäljning innebär att engångsinbetalningar divideras med tio för att bättre återspegla en årssiffra.

Bengt-Åke Fagerman, vd Skandia Liv, telefon 08-788 21 50
Pia Tell Svensson, ekonomichef Skandia Liv, telefon 08-788 39 81