Robust portfölj gav positiv avkastning

2011 var ett turbulent år på de finansiella marknaderna. Trots en massiv nedgång på aktiemarknaderna, stod Skandia Livs portfölj emot. Totalavkastningen för helåret 2011 slutade på 3,2 procent.

Den arabiska våren, tsunamin i Japan, nedskrivningen av USA:s kreditvärdighet och den accelererande skuldkrisen i Europa var alla händelser som bidrog till att 2011 blev ett turbulent år. Till följd av den tilltagande finansiella oron under året kom såväl de globala tillväxt- och inflationsförväntningarna att successivt skrivas ned under året, vilket i sin tur resulterade i en kraftig korrigering på världens börser och att de långa räntorna i länder som Sverige, Tyskland och USA bet sig fast på historiskt låga nivåer.

– Ännu ett år med osäkerhet på marknaderna visar att en robust portfölj som klarar de flesta olika typer av scenarier är rätt strategi, säger Hans Sterte, kapitalförvaltningschef i Skandia Liv. Under 2011 har bland annat våra investeringar i onoterade bolag (private equity), infrastruktur och fastigheter bidragit med uppgångar på över 10 procent vardera, och på så sätt balanserat upp den breda nedgången i aktier. Även våra räntebärande placeringar har bidragit till det positiva resultatet. Jag kan också nöjt konstatera att vår aktiva förvaltning har slagit index med drygt 0,7 procent och på så sätt bidragit med ca 1,5 miljarder kronor till försäkringstagarna.

Skandia Livs solvensgrad, det mått som anger bolagets tillgångar i förhållande till utställda garantier, uppgick den 31 december 2011 till 146 procent. Den höga solvensgraden ger Skandia Liv fortsatt frihet att investera i de tillgångsslag som bedöms ha högst potential. Vid samma tidpunkt uppgick den kollektiva konsolideringsgraden, som är ett mått på hur väl bolagets tillgångar räcker till för att täcka både utställda garantier och återbäring, till 104 procent.

– Skandia Liv är på inget sätt opåverkat av den finansiella oron, men påverkan på solvensen har varit väsentligt lägre än för många andra bolag, säger Hans Sterte. Det är intressant ur ett kundperspektiv eftersom en hög solvens skapar goda förutsättningar för ett bra framtida förvaltningsresultat.

Sammantaget har avkastningen i Skandia Liv under de senaste 15 åren uppgått till (1997-2011) 6,8 procent årligen.

Utvecklingen på aktiemarknaderna slår igenom i resultatet för pensionssparandet GarantiPension Plus (GPP), en sparform med förhöjd aktieandel. Årets avkastning för en 25-åring i GPP är -3,9 procent och en 55-årig kund fick 0,9 procents avkastning under samma period.

Skandia Livs årsredovisning för 2011 publiceras i mars.

Samtliga uppgifter avser Skandia Liv Sverige. Koncernen omfattar även dotterbolag i Danmark.

Hans Sterte, kapitalförvaltningschef Skandia Liv, tel 08-788 12 76
Annie Sebelius, informationschef Skandia Liv, tel 08-788 46 14

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual-gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om världen. Läs mer på www.skandia.se.

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.