Skandia Liv sänker återbäringsräntan till 4 procent

Från och med den 1 oktober 2011 sänker Skandia Liv återbäringsräntan på kundernas försäkringskapital från nuvarande 5 procent till 4 procent.

– Vår finansiella ställning är fortsatt stabil och vårt relativa läge klart gynnsamt. Sänkningen av återbäringsräntan om en procentenhet ska sättas i perspektiv till den stora osäkerhet som råder på världens finansmarknader med börsfall på 20-25 procent. Givet det är vi glada att kunna ge våra sparare 4 procents återbäringsränta. Det är i tider som dessa livsparande visar sin styrka eftersom den ger spararna stabilitet på ett sätt som få andra sparformer kan erbjuda.

Fakta om traditionell livförvaltning i Skandia Liv

• Traditionell livförvaltning innebär att kunden ger Skandia förtroendet att placera sparkapitalet i ett bolag där spararna delar på risken
  • Insatt kapital räknas upp med en garantiränta, för närvarande 2 procent, som faller ut först vid pensionering (gäller ej produkten GarantiPension Plus)
  • Kapitalet placeras i en rad olika tillgångar, för att i möjligaste mån sprida riskerna. I portföljen finns en väl avvägd mix av bland annat räntebärande papper, aktier, fastigheter, råvaror och infrastruktur
  • Om avkastningen på dessa tillgångar överstiger garantin när kunden går i pension, får spararen del av avkastningen i form av så kallad återbäring
  • Återbäringen fördelas löpande ut till kunderna under spartiden, men är inte garanterad
  • Skandia Livs genomsnittliga återbäringsränta de senaste 15 åren uppgår till 7,7 procent
  • Avkastningen under årets första åtta månader uppgick till 0,6 procent.
  • Solvensgraden, dvs bolagets tillgångar i förhållande till de garanterade åtagandena gentemot försäkringstagarna, uppgick per 31 augusti till 153 procent, vilket innebär att bolaget har en mycket god finansiell ställning
  • Skandia Liv förvaltar knappt 300 miljarder kronor åt 1,2 miljoner kunder

Bengt-Åke Fagerman, vd Skandia Liv, tel: 08-788 21 50
Annie Sebelius, informationschef Skandia Liv, tel: 08-788 46 14

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual-gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om världen. Läs mer på www.skandia.se.