Skandia Livs allvädersportfölj stod emot börsfall

Tredje kvartalet bjöd på dramatik på världens aktiemarknader, och bidrog till en allmän börsnedgång på 20-30 procent sedan årsskiftet. Skandia Livs robusta portfölj stod dock emot börsfallen och levererade en avkastning på 0,3 procent för årets nio första månader.

– Att värdet av vår portfölj är intakt i förhållande till värdet vid inledningen av året beror på vår strategi att på ett robust sätt sprida riskerna, säger Hans Sterte, kapitalförvaltningschef på Skandia Liv. Framförallt fastigheter men också Private Equity har avkastat väl och kompenserat för nedgången i aktier. Vi har idag en finansiell allvädersportfölj, vilket gynnar våra kunder i dessa oförutsägbara tider. Det är också roligt att konstatera att vi under perioden lyckats synnerligen väl i vår egna aktiva förvaltning.

Skandia Livs nyckeltal ligger fortsatt på en stabil nivå. Solvensgraden, det mått som anger bolagets tillgångar i förhållande till utställda garantier, uppgick den 30 september till 147 procent, vilket innebär att Skandia Liv har fortsatt frihet att investera i de tillgångsslag som bedöms ha högst potential. Vid samma tidpunkt uppgick den kollektiva konsolideringsgraden, som är ett mått på hur väl bolagets tillgångar räcker till för att täcka både utställda garantier och återbäring, till 104 procent, nära bolagets målkonsolidering på 105 procent.

Avkastningen i Skandia Liv kommer kunderna till del i form av så kallad återbäring. För närvarande är återbäringsräntan i Skandia Liv fyra procent. Genomsnittlig årlig återbäringsränta de senaste 15 åren är 7,7 procent.

Skandia Liv erbjuder även ett aktieförstärkt livsparande, GarantiPension Plus (GPP). Här får effekterna av nedgångarna på aktiemarknaderna större genomslag. Aktieandelen anpassas automatiskt efter spararens ålder. En 25-åring har sedan årsskiftet haft en avkastning på -8,0 procent, och en 55-åring -2,3.

Läs mer om GarantiPension Plus för privatkunder.

Bengt-Åke Fagerman, vd Skandia Liv, telefon 08-788 21 50
Annie Sebelius, informationschef Skandia Liv, telefon 08-788 46 14

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual-gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om världen. Läs mer på www.skandia.se.