Skandia Livs delårsbokslut: Starkt första kvartal för nya Skandia

Det finns idag färre starka livbolag på marknaden. Det gynnar Skandias nyförsäljning som tagit rejäl fart. Glädjande är också att kapitalförvaltningskostnaden sjunkit till rekordlåga 0,05 procent.

Nyförsäljningen (viktad*) för årets första tre månader uppgick till 657 (593) MSEK, en ökning med 11 procent jämfört med föregående år.

- Höjdpunkten under första kvartalet var förvärvet av Skandia AB som slutfördes enligt plan den 21 mars, säger Bengt-Åke Fagerman, vd på Skandia Liv. Nu går vi in i nästa fas med höga ambitioner vad gäller ägarstyrning, fast beslutna att med teknikens hjälp skapa en modern form av kundinflytande. Vi har allt stöd vi kan önska oss - våra kunder, och tillika ägare, visar oss förtroende genom att bidra med ökad försäljning, med andra ord har vi fått en flygande start på byggandet av det nya Skandia.

Premieinkomsten uppgick till 3 625 (3 579) MSEK, en ökning med 1 procent. Det är framförallt engångsinbetalningar från företag på tjänstepensionsmarknaden som ökar.

Driftskostnaderna i försäkringsrörelsen uppgick till 370 (356) MSEK, en ökning med 4 procent. Avvikelsen förklaras av förändringen av de förutbetalda anskaffningskostnaderna, det vill säga den periodisering som görs av försäljningsersättningen över försäkringsavtalens löptid. I relation till det genomsnittliga kapitalet under perioden uppgår driftskostnaderna till 0,51 (0,50) procent, den så kallade förvaltningskostnadsprocenten.

Effektiviseringsarbete inom kapitalförvaltningen har gjort att kapitalförvaltningskostnaderna i relation till totalt förvaltat kapital, kapitalförvaltningskostnadsprocenten, sjunkit från 0,06 procent till 0,05 procent.

Skandia Livs solvensgrad, det mått som anger bolagets tillgångar i förhållande till utställda garantier, uppgick den 31 mars 2012 till 153 procent. Den höga solvensgraden ger Skandia Liv fortsatt frihet att investera i de tillgångsslag som bedöms ha högst potential. Vid samma tidpunkt uppgick den kollektiva konsolideringsgraden, som är ett mått på hur väl bolagets tillgångar räcker till för att täcka både utställda garantier och återbäring, till 106 procent.

Totalavkastningen för perioden januari-mars uppgår till 2,9 (0,2) procent. På rullande 12 månader uppgår totalavkastningen till 5,6 procent. Det förvaltade kapitalet per den sista mars uppgick till 298 (295) miljarder SEK. Skandia AB, som köptes för 22,6 miljarder SEK den 21 mars 2012, värderas till 23,1 miljarder SEK per den 31 mars 2012.

Samtliga uppgifter avser Skandia Liv AB om ej annat anges.

* Viktad nyförsäljning innebär att engångsinbetalningar divideras med tio för att bättre återspegla en årssiffra.

Bengt-Åke Fagerman, koncernchef Skandia, telefon 08-788 21 50
Marek Rydén, CFO Skandia, telefon 08- 788 45 93

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.