Stabilt från Skandia Liv

Oro i världen under årets första kvartal innebar en hel del berg- och dalbaneåkning på världens finansmarknader. Genom att Skandia Liv valt att sprida riskerna i många olika tillgångsslag kunde bolaget trots det erbjuda spararna stabilitet, och kvartalet stängdes med en avkastning på 0,21 procent. Sett över de senaste 12 månaderna innebär det en avkastning på 5,28 procent.

– Med vår investeringsstrategi behöver vi inte fatta förhastade beslut utifrån snabba rörelser på marknaderna, som t ex efter kärnkraftsolyckan i Japan. Lagd plan ligger, vilket i vårt fall betyder en stark tro på riskspridning, säger Hans Sterte, kapitalförvaltningschef på Skandia Liv. Under kvartalet har framförallt fastigheter ökat, men också investeringar i alternativa tillgångsslag, som råvaror och amerikanska bolån, medan aktier generellt sett har backat.

Trots osäkerheten höll sig Skandia Livs nyckeltal på en jämn och hög nivå. Solvensgraden, det mått som anger bolagets tillgångar i förhållande till utställda garantier, uppgick den 31 mars till 173 procent. Den höga solvensgraden ger Skandia Liv fortsatt frihet att investera i de tillgångsslag som bedöms ha högst potential. Vid samma tidpunkt uppgick den kollektiva konsolideringsgraden, som är ett mått på hur väl bolagets tillgångar räcker till för att täcka både utställda garantier och återbäring, till 107 procent.

Den svaga utvecklingen på aktiemarknaderna får konsekvenser i den aktieförstärkta pensionsprodukten GarantiPension Plus. En 25-åring som valt GPP har under det senaste kvartalet haft en utveckling på -0,8 procent, men sett över en tvåårsperiod har avkastningen uppgått till hela 42,8 procent. En 55-årings avkastning under första kvartalet blev -0,1 procent, och ur tvåårsperspektiv 33,7 procent.

Mer om GarantiPension Plus: http://web.skandia.se/hem/Global/pdf/privat/pension/Pension/90288.pdf

Hans Sterte, kapitalförvaltningschef Skandia Liv, tel: 08-788 12 76
Bengt-Åke Fagerman, vd Skandia Liv, tel: 08-788 21 50

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual-gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om världen. Läs mer på www.skandia.se.