Stabilt sparande i turbulenta tider: Skandias generationssparande upp 17 procent

Trots det senaste årets finansiella turbulens har kunder som sparat sin tjänstepension i GarantiPension Plus kunnat sova gott om natten. En 25-åring har - helt utan krav på tajming eller finansiell kunskap - haft en avkastning på 17 procent under det senaste året, en 55-åring 15,8 procent.

– Nu visar sig styrkan i att komplettera en hög aktieandel med fler tillgångslag än bara räntor. Genom att bredda riskprofilen med investeringar i bland annat onoterade bolag och fastigheter genomgick vår portfölj turbulensen med mycket gott resultat, något som i förlängningen kommer spararna till del, säger Hans Sterte, kapitalförvaltningschef på Skandia Liv.

Första halvåret 2010 uppgick avkastningen till mellan 3 och 4 procent beroende på ålder, ett gott resultat med tanke på instabiliteten på aktiemarknaderna under perioden.

– GarantiPension Plus kan sägas vara en trimmad variant av traditionellt livsparande. Det finns vissa likheter med aktiefonder, men med den stora skillnaden att garantin är omfattande, riskspridningen större och dessutom kundanpassad. Kunder som valt Skandia Liv i ITP-planen kan känna sig stärkta i sitt beslut att välja oss, säger Bengt-Åke Fagerman, vd på Skandia Liv.

GarantiPension Plus – tryggt och offensivt
Förutom att spararen alltid är garanterad att få tillbaka inbetalda premier vid 65 års ålder innehåller sparformen GarantiPension Plus (GPP) även en förstärkt garanti som säkrar värdeökningen på kundens pensionskapital under spartiden. I takt med stigande ålder trappas aktieandelen ned samtidigt som garantin växer för att vid 65 års ålder uppgå till hela 90 procent av pensionskapitalet. Denna garanti kan ställas i relation till ett aktiefondssparande där tillgångarna kan sjunka dramatiskt på kort tid, vilket får ödesdigra konsekvenser om tiden för pensionering är nära. Mer information om GarantiPension Plus: http://web.skandia.se/hem/Global/pdf/privat/pension/Pension/90288.pdf

Bengt-Åke Fagerman, verkställande direktör, telefon 08-788 21 50
Annie Sebelius, informationschef Skandia Liv, telefon 08-788 46 14