Starkt halvår för Skandia Liv

• Solvensgrad: 160 (157*) procent
• Kollektiv konsolideringsgrad: 105 (95) procent
• Aktuell återbäringsränta: 6 procent

Samtliga uppgifter avser Skandia Liv Sverige om ej annat anges. Belopp anges i svenska kronor (SEK). Koncernen omfattar även dotterbolag i Danmark.

Skandia Livs bokslut för första halvåret 2010 visar på fortsatt stark och stabil utveckling för bolaget.

Totalavkastningen uppgår till 4,4 (5,5) procent för det första halvåret. Högst avkastning har kommit från tillgångsslagen Private Equity, fastigheter och räntebärande tillgångar medan den samlade aktieavkastningen stannade på knappt 2 procent i spåren av vårens finansoro. Totalt förvaltat kapital per sista juni uppgår till 287 (260) miljarder.

"Året har börjat bra för Skandia Liv. Vårens finansoro har varit ett viktigt test, där vi bevisat att vår väldiversifierade portfölj med ett spritt risktagande står sig väl även i motgång. Förutom att Skandia Liv hade den bästa kapitalavkastningen av jämförbara bolag i branschen, har vi vunnit flera fina utmärkelser, bland annat Årets Livbolag 2009. Vi har även fått pris för vårt hälsoerbjudande. Återbäringsräntan har höjts vid två tillfällen, först i februari till 5 procent, och sedan i maj till 6 procent", säger Bengt-Åke Fagerman, vd på Skandia Liv, i en kommentar.

Solvensgraden uppgår till 160 (157) procent, och den kollektiva konsolideringsgraden uppgår till 105 (95) procent.

Nyförsäljning (viktad) uppgår till 1,0 (1,0) miljarder, vilket är i nivå med föregående år. Vi ser dock en ökande nyförsäljning under andra kvartalet som en följd av att återbäringsräntan höjdes till 6 procent från och med 1 maj.

Resultat efter skatt uppgår till 1,2 (41,9) miljarder. Främst består det av en positiv kapitalavkastning på 11,3 (13,6) miljarder. Därutöver har försäkringstekniska avsättningar (FTA) gjorts, främst till följd av fallande diskonteringsräntor, vilket påverkat resultatet negativt med -8,5 (30,0*) miljarder. Den stora differensen i resultatet jämfört med samma period 2009 förklaras av att förhållandet föregående år var det motsatta. Räntorna steg vilket bidrog till att avsättningar för 30 miljarder kunde upplösas med motsvarande positiv resultateffekt som följd. Övriga resultatposter före skatt består i huvudsak av premieinkomster på 5,6 (5,5) miljarder, försäkringsersättningar på -5,7 (-5,8) miljarder samt driftskostnader på -0,7 (-0,8) miljarder. Driftskostnaderna i förhållande till premieinkomsten (DKO%) uppgår till 12,4 (13,7) procent.

*/ Föregående års resultat är justerat på grund av en korrigering av ingående balansen 2009 avseende de försäkringstekniska avsättningarna. Detta gjordes på grund av ett fel i december 2008.

Bengt-Åke Fagerman, verkställande direktör, telefon 08-788 21 50
Anna-Carin Söderblom, ekonomichef, telefon 08-788 39 79