Landgren växer genom samgående med SkandiaMäklarna

Report this content

Ledande familjeägda mäklarfirman Landgren som förmedlar villor, bostadsrätter, fritidshus, gårdar och kommersiella fastigheter i sydvästra Skåne, och som vuxit från cirka 30 till 60 miljoner kronor i omsättning sedan 2013, ritar om mäklarkartan i Skåne och går samman med SkandiaMäklarna. Landgren blir genom affären SkandiaMäklarnas största franchisetagare med tio distrikt i sydvästra Skåne.

Landgren, som är marknadsledande i Skåne på nyproduktion och villor, går genom affären in i en ny tillväxtfas. Tolv kontor blir genom samgåendet 15 med totalt drygt 80 medarbetare och den nya mäklarkonstellationen får en total marknadsandel på elva procent.

- Vi ser fram emot att bli en del av den ledande kvalitetsmäklaren SkandiaMäklarna och att fortsätta växa i denna nya form. Det är med glädje vi tar oss an utmaningen att bygga SkandiaMäklarna här i Skåne och vi kommer göra det genom att kombinera den genuina vilja att ge fler hushåll bättre mäklartjänster som båda parter delar. Landgrens lokala engagemang i kombination med SkandiaMäklarnas storlek och strukturkapital kommer gynna bostadsmarknaden i Skåne, säger Peter Landgren, vd på Landgren.

SkandiaMäklarnas nuvarande franchisetagare i Malmö, Simon Falke, går i och med affären ihop med Landgren. Det är två starka varumärken som går samman, varför bolaget inledningsvis tar tillvara på dem båda och flaggar om verksamheten i sydvästra Skåne till SkandiaMäklarna Landgren.

- Vi är stolta och glada över att påbörja samarbetet med Landgren, som är en mycket stark mäklaraktör i Skåne. Landgren har ett högt förtroende hos skåningarna och vi kommer tillsammans fortsätta att utveckla verksamheten. För SkandiaMäklarna är detta ett strategiskt viktigt samarbete och del av en långsiktig tillväxtstrategi. Vi ser fram emot att välkomna Landgren till SkandiaMäklarna-familjen och att fortsätta vår tillväxtresa tillsammans, säger Henrik Olausson, vd på SkandiaMäklarna.

Landgren har sedan tidigare 63 anställda. SkandiaMäklarna finns i hela Sverige och i delar av Spanien och har idag 100 kontor med cirka 500 medarbetare. Att vara den ledande kvalitetsmäklaren ligger i linje med både Landgrens och SkandiaMäklarnas vision.

- SkandiaMäklarna har sedan tidigare en bra position i Malmö och nu ser vi fram emot att tillsammans med Landgren bli den ledande kvalitetsmäklaren i Skåne. Tillsammans ska vi fortsätta hjälpa säljare och köpare att göra framgångsrika fastighetsaffärer, säger Henrik Olausson.

För mer information, kontakta:

Peter Landgren, VD, Landgren, 070-697 42 32, peter@landgren.com
Henrik Olausson, VD SkandiaMäklarna, 0733-67 98 00, henrik.olausson@skandiamaklarna.se

SkandiaMäklarna är en nationell premiummäklare som levererar hög kvalitet och har 500 medarbetare på 100 kontor. Verksamheten spänner över områdena: bostäder, fritidsboende, kommersiella fastigheter samt utlandsboende med verksamhet i Sverige och Spanien. Läs mer på www.skandiamaklarna.se

Landgren är mäklarbyrån som förmedlar villor, bostadsrätter, nyproduktion, fritidshus, gårdar och kommersiella fastigheter i sydvästra Skåne. Landgren har kontor och mäklare i alla delar av Malmö, Bara, Lund, Lomma, Kävlinge, Eslöv, Höör, Trelleborg, Landskrona och Höllviken. Läs mer på www.landgren.com

Taggar: