1,1 miljoner svenskar kan tänka sig att spara till ideella organisationer

I dagarna har andelsägarna i fonden Skandia Idéer för livet skänkt 4,2 miljoner kronor till stiftelsen med samma namn. Sedan starten har det blivit 56 miljoner kronor, vilket har gjort det möjligt att stötta fler än 3000 ideella projekt som drivs av eldsjälar över landet. Men många fler svenskar skulle kunna tänka sig att använda just fondsparande som ett sätt att stötta ideella organisationer, enligt en undersökning som SIFO genomfört på uppdrag av Skandia.

– Många känner till månadsbetalningar, tv-galor och fadderskap som olika sätt att stötta viktiga organisationer, men ideellt fondsparande är mindre känt. Det är jätteroligt att så många kan tänka sig att göra det när de får frågan, så jag hoppas att fler också gör slag i saken. För oss är det ett fantastiskt sätt att underlätta för våra kunder att bidra till samhällets långsiktiga utveckling, säger Annelie Enquist, vd Skandia Fonder.

Skandia har låtit SIFO fråga 1000 svenskar om de kan tänka sig att investera i en fond där en viss andel av kapitalet varje år sattes av till ideella organisationer och hela 26,0 procent, motsvarande 1,1 miljoner svenskar mellan 16 och 74 år, svarade ja. Framförallt är det högutbildade (35,7 procent) och personer i åldern 30-44 år (32,9 procent), medan pensionärer är mer skeptiska (13,7 procent).

Idéer för livet-fonden har gett liv åt fler än 3000 ideella projekt
Stiftelsen Idéer för livet grundades av Skandia 1987, efter kravallerna i Kungsträdgården, Stockholm, och har stöttat förebyggande insatser för barn och unga sedan dess. Finansieringen kommer sedan 1995 från fonden Skandia Idéer för livet. Upp till två procent av fondspararnas kapital varje år avsätts till stiftelsen. Avkastningen innan den ideella avsättningen har blivit 0,4 procent i genomsnitt de senaste fem åren, avsevärt bättre än fondens jämförelseindex som har backat 1,1 procent per år. I höstas sänktes dessutom förvaltningsavgiften från 1,4 till 0,5 procent.

– Det är roligt att vi har lyckats leverera så bra avkastning, och att vi i höstas kunde sänka avgiften på den fond som våra hjärtan klappar allra mest för. Jag hoppas att det ska locka ännu fler att låta sina sparpengar jobba på flera fronter, säger Annelie Enquist, vd Skandia Fonder.

Om undersökningen

• Undersökningen består av totalt 1000 intervjuer och genomfördes via internet av TNS Sifo på uppdrag av Skandia den 5-8 februari 2013 och totalresultatet har vägts så att det är representativt för målgruppen 16-74 år i hela Sverige.
  • Urvalet drogs ur TNS Sifos onlinepanel: Panelen har rekryterats representativt över hela landet via telefon och postala utskick. Det finns ingen möjlighet att ansluta sig till panelen utan att först ha blivit kontaktad av TNS Sifo i anslutning till en undersökning som uppfyller kraven för representativitet. Detta förhindrar i möjligaste mån så kallade proffspanellister från att ansluta sig. Eftersom undersökningen gjordes online så innebär det att personer som inte använder internet inte kommer med i undersökningen.

Annelie Enquist, vd Skandia Fonder, 08-788 26 28
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Press/Intro/

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.