100 000 svenska ungdomar är missnöjda med tillvaron

32 procent av Sveriges ungdomar mellan 15-24 år uppfattar tillvaron som svår, 13 procent som meningslös. Det går att se ett starkt samband mellan missnöje, dåligt självförtroende och stress. Var fjärde ungdom har dåligt självförtroende och en tredjedel känner stress över sin framtid, på både kort och lång sikt. Det framgår av första delen i Ungdomsrapporten 2013, som publiceras idag.

Skandia har låtit ta fram Ungdomsrapporten 2013 med syftet att synliggöra hur dagens unga ser på sina förutsättningar och möjligheter. Rapporten belyser hur olika faktorer i ungdomars tillvaro hänger samman. Bilden som framträder visar på vikten av att jobba långsiktigt med att minska utanförskapet – framförallt genom att lyfta delar av den komplexa problembild som ligger bakom att en ung människa kan hamna i framtida svårigheter.

– Det finns ett antal problemindikatorer med ett tydligt samband, som det är viktigt att samhället fångar upp tidigt. Vi tror att det är väldigt viktigt med tidiga insatser som skolkuratorer, fritidsgårdar och annat stöd istället för att vänta tills problemen blir permanenta i form av psykisk ohälsa och arbetslöshet, säger Lena Hök, chef Corporate Responsibility Skandia.

Ungdomsrapporten visar att svenska ungdomar överlag är nöjda med sin tillvaro, men även att omkring 100 000 ungdomar uppfattar tillvaron som meningslös. Rapporten belyser de problemindikatorer som det finns ett starkt samband mellan – missnöje med tillvaron, negativ syn på livet, dåligt självförtroende och stress över livet och framtiden.

Mer om resultatet:

• 9 procent är missnöjda med tillvaron (Ca 100 000 ungdomar mellan 15-24 år).
  • 13 procent uppfattar tillvaron som meningslös, 32 procent som svår, 12 procent som tråkig, 9 procent som otrygg.
  • 23 procent uppger att de har dåligt självförtroende.
  • 43 procent av tjejerna och 25 procent av killarna känner stress över sin vikt och sitt utseende.
  • 27 procent av tjejerna och 21 procent av killarna känner stress över sin framtid på längre sikt.

Fakta om Ungdomsrapporten:
Ungdomsrapporten baseras på en genomlysning av ungdomars attityder, värderingar och beteenden och syftar till att identifiera hur olika faktorer i ungdomars tillvaro hänger samman. Rapporten avser svenska ungdomar i åldrarna 15 – 24 år. Skandia och Ungdomsbarometern har gemensamt tagit fram rapporten baserat på Ungdomsbarometerns mångåriga studier.

Resultatet i första delen av Ungdomsrapporten 2013 bifogas i sin helhet via länken nedan.

Lena Hök, chef Idéer för Livet, 08-463 74 60
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Press/Intro/

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.