4 av 10 litar inte på att deras bank erbjuder den bästa möjliga bolåneräntan

Att banken är transparent och inte har några dolda avgifter är viktigast när svenska folket rannsakar relationen med banken. Det är dessutom vanligt med misstro till att banken faktiskt erbjuder den bästa möjliga bolåneräntan. Skandia vill att det ska vara lika lätt för kunder att jämföra bolån som exempelvis drivmedel och flygresor och utmanar nu storbankerna till en mer transparent bolånemodell.

En ny undersökning, genomförd av Novus på uppdrag av Skandia, kartlägger vad svenska folket tycker är viktigast i relationen med banken. Högst upp ligger ”att banken är transparent och inte har dolda avgifter” på hela 42 procent. Det är alltså viktigare än att ha en egen bankkontakt (23 procent) och att få en bra ränta (21 procent).

– Utmaningen med den bolånemodell som många banker använder är att de främst gynnar dem som är bra på att förhandla. Vi vill se en bolånemarknad där transparens råder för bolånekunden, det tror vi är det absolut bästa utifrån ett kundperspektiv och för konkurrensen på marknaden, säger Johanna Cerwall, vd på Skandiabanken.

Svenska folket efterfrågar transparenta banker

När vi frågat svenskarna om de litar på att banken erbjuder bästa möjliga ränta svarar enbart

24 procent att de litar på sin bank i mycket hög (2 procent) respektive ganska hög utsträckning (22 procent). 28 procent svarar varken eller och 6 procent svarar vet ej. Resterande 43 procent litar inte på sin bank fullt ut – 31 procent svarar ganska låg grad jämfört med 11 procent som inte alls litar på att banken erbjuder bästa möjliga ränta.

– Att 43 procent inte litar på sin bank fullt ut är bedrövligt. Men förståeligt. Här behöver branschen rycka sig i kragen och jobba på förtroendet. Vi tycker att det ska vara lika lätt att jämföra ränta som att jämföra drivmedel eller flygresor. Därför tror vi att det bästa sätter att bygga förtroende är just genom transparens och öppenhet kring hur vi sätter kundernas bolåneränta, säger Johanna Cerwall, vd på Skandiabanken.

Skippa förhandlingen

Skandias bolån är utan förhandling vilket innebär konkurrenskraftiga bolåneräntor. Alla kunder som har likadana villkor får samma rabatt och som kund slipper man jobbiga ränteförhandlingar.

Ett bolån är ofta den största utgiften ett hushåll har och med en lägre ränta kan det finnas tusenlappar att spara. Skandias kunder har hittills i år i snitt betalat 1,21 % i ränta på nya avtal bundna på 3 månader. Motsvarande ränta för den totala marknaden har legat på över 1,42 %.

Läs mer om Skandias satsning på skandia.se/förhandlingsfrittbolån

Johanna Näsholm, presskontakt, 072 221 14 94
johanna.nasholm@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se