43 procents genomsnittlig återbäringsränta i Skandia Liv under september

Som en effekt av en hög kollektiv konsolideringsgrad (KKG) höjde Skandia återbäringsräntan tillfälligt den 3–6 september på traditionellt förvaltat försäkringskapital. Återbäringsräntan återgår till 5 procent från och med den 7 september. Med den tillfälliga höjningen görs en preliminär fördelning på 14 miljarder till kunderna under månaden, vilket motsvarar en genomsnittlig återbäringsränta på 43 procent under september.

Värdet på kundernas försäkringskapital från den 1 september växer med cirka 3 procent (före avdrag för skatt och avgift) under månaden.  Under årets första nio månader har Skandia därmed fördelat cirka 12,5 procent i återbäringsränta (före avdrag för skatt och avgift) till kundernas försäkringskapital.

– Genom en god förvaltning och börsutveckling har livportföljen utvecklats starkt och därför kan vi höja återbäringsräntan tillfälligt för fjärde gång sedan februari 2021. Vi gjorde ett starkt första halvår och levererade högst avkastning bland jämförbara livbolag. Det är ett styrkebesked och visar att vår traditionella försäkring är ett av de starkaste erbjudandena på marknaden, säger Frans Lindelöw, koncernchef på Skandia.

Anledningen till att Skandia kan välja att höja återbäringsräntan tillfälligt vid en hög KKG har att göra med rättvisa. Höjningen görs för att de sparare som varit med och byggt upp överskottet ska vara de som får del av det.

Vid utgången av juli var KKG 113 procent. Eftersom KKG ligger på en hög nivå är det förenligt med Skandias riktlinjer för konsolidering att genomföra en kraftig tillfällig höjning av återbäringsräntan. Inbetalningar som gjordes före 4 september har fått del av den tillfälliga höjningen. För inbetalningar från och med den 4 september är återbäringsräntan 5 procent.

Om kollektiv konsolideringsgrad
Kollektiv konsolideringsgrad (KKG) är ett mått som visar relationen mellan de fördelningsbara tillgångarna och värdet av kundernas samlade försäkringskapital. Är KKG 100 procent motsvarar värdet på tillgångarna exakt kundernas försäkringskapital.

Pontus Haag, presschef, 08-788 47 12
pontus.haag@skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,7 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se