70 000 svenskar går ofrivilligt i pension de närmsta fem åren

310 000 svenskar planerar att pensionera sig de närmsta fem åren. Men nära 70 000 av dem gör det mot sin vilja. Det visar de första resultaten ur Skandias undersökning Seniorbarometern. Skandias pensionsekonom Mattias Munter uppmanar anställda som får erbjudande om tidig pensionering att tänka igenom alla konsekvenser det får för hur stor pensionen blir.

Seniorbarometern bygger på intervjuer med dels personer som började ta ut pension de senaste fem åren, dels personer som planerar att börja de närmsta fem åren. Det utdrag som presenteras idag bygger på intervjuerna med de blivande pensionärerna och frågan om varför de planerar att gå i pension. Den visar att mer än var femte gör det på någon annans initiativ.

– Om det är viktigt för samhället att allt fler stannar i arbetslivet efter 65-årsdagen är det självklart ett problem att tiotusentals svenskar pensioneras mot sin vilja. Samtidigt har många enskilda arbetsgivare intresse av att kunna pensionera 60-plussare. De här motstridiga intressena gör det ännu viktigare att vi även tittar på hur människor ska kunna komma in tidigare på arbetsmarknaden då det är antalet år i arbete som i huvudsak avgör nivån på pensionen, säger Mattias Munter, pensionsekonom, Skandia.

Tänk igenom alla konsekvenserna om du erbjuds tidig pension
Mattias Munter uppmanar alla anställda som får ett erbjudande om förtida pensionering att noggrant tänka igenom konsekvenserna det kan få för både den allmänna pensionen och sin tjänstepension, för att ta ett välgrundat beslut.

– För en person med slutlön på 30 000 kronor per månad så kan ett extra år ge cirka 14 000 kronor per år extra i allmän pension. Jobbar du längre tjänar du också in mer tjänstepension – ett år kan ge extra premier om 16 000 kronor och dessutom får du avkastning på hela kapitalet. Det som väldigt många missar är att en tjänstepension som ska betalas livet ut dessutom ska fördelas på färre år om du börjar ta ut den senare, vilket kan höja inkomsten betydligt. Ska man acceptera ett erbjudande om förtida pension är det viktigt att man ser till att bli kompenserad både för tjänstepensionen och för den allmänna pensionen. Det kan betyda många resor med barnbarnen i slutändan, säger Mattias Munter.

Fakta om Seniorbarometern:
Seniorbarometern är en omfattande undersökning där Skandia låtit intervjua Sveriges två mest bortglömda grupper pensionssparare, de som står inför pensionering och de som nyligen börjat ta ut pension. Syftet är att uppmärksamma vilka möjligheter det fortfarande finns att planera och påverka sin pension även sent i livet, och att lyfta fram attityder och kunskapsbrister för den miljon svenskar som står vid ett av livets viktigaste vägskäl.

• Undersökningen består av totalt 2000 intervjuer med två målgrupper, 1150 personer som börjat ta ut pension de senaste fem åren respektive 850 personer som planerar att börja ta ut pension de närmsta fem åren.
  •  Intervjuerna genomfördes via internet av TNS Sifo på uppdrag av Skandia den 10 – 18 januari 2013 och totalresultatet har vägts så att det är representativt för målgruppen 60-70 år i hela Sverige.
  • Urvalet drogs ur TNS Sifos onlinepanel: Panelen har rekryterats representativt över hela landet via telefon och postala utskick. Det finns ingen möjlighet att ansluta sig till panelen utan att först ha blivit kontaktad av TNS Sifo i anslutning till en undersökning som uppfyller kraven för representativitet. Detta förhindrar i möjligaste mån så kallade proffspanellister från att ansluta sig. Eftersom undersökningen gjordes online så innebär det att personer som inte använder internet inte kommer med i undersökningen.

Mattias Munter, pensionsexpert Skandia, 08-788 14 37
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Press/Intro/

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.