Allt fler kommuner amorterar på pensionsskulden

När Skandias affärsenhet för offentlig sektor summerar resultatet för 2012 syns det tydliga tecken på att allt fler kommuner har börjat amortera på sina pensionsskulder. Skandias försäljning på området ökade med drygt 50 procent under året och en viktig förklaring är allt fler inlösenaffärer, alltså kommuner som betalar av på pensionsskulden. Sveriges kommuners samlade pensionsskulder uppgår idag till över 240 miljarder kronor, eller drygt 25 000 kronor per invånare.

– Det är jätteroligt att vi börjar få gehör för att kommunerna behöver ta tag i sin enorma pensionsskuld för att inte riskera att behöva dra ner på välfärden för framtida invånare. Det krävs mycket mer för att desarmera den tickande bomben, men det börjar äntligen röra på sig, säger Greger Gustafson, försäljningschef offentlig affär, Skandia.

Åmål en av de kommuner som amorterar aktivt

En av de kommuner som aktivt amorterar på sin pensionsskuld till anställda och före detta anställda är Åmåls kommun. De har gjort ett antal avsättningar under de senaste åren och fortsatte med det under 2012.

– Vi tycker att det är viktigt att arbeta systematiskt med vår pensionsskuld. Den är bara en av flera utmaningar vi har, men den kommer inte att bli lättare att hantera genom att skjuta den på framtiden, säger Patrik Eurenius, ekonomichef Åmåls kommun.

Bakom Skandias ökade försäljning ligger också stora framryckningar med allt fler kommuner som låter företaget sköta pensionsförvaltningen. Företaget sköter pensionsadministration- och försäkringslösningar för 40-talet kommuner. Skandia har dessutom avtal med än fler kommuner om exempelvis alternativa pensionslösningar och inlösen av tidigare pensionsskulder, samt avtal med ett hundratal kommunala bolag. Totalt administrerar företaget pensioner för cirka 90 000 kommunanställda och verkställer cirka 30 000 pensionsutbetalningar varje månad.

Greger Gustafson, försäljningschef offentlig affär, Skandia, 08-788 47 71
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Press/Intro/

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.