Allt fler pensionssparar – men på fel sätt

Allt fler svenskar anger att de privat sparar regelbundet till sin pension. Dessutom uppger en klar majoritet av de som inte sparar att de ändå tycker att de behöver ett privat sparande. Men av de som sparar är det tyvärr många som väljer sparformer som inte bäst lämpar sig för pensionssparande, det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av Skandia.

– Den huvudsakliga orsaken till att inte spara fast man vill är att man inte anser sig ha råd. Samtidigt säger mer än var tredje att man helt enkelt prioriterar annat. Mitt råd är att ändå försöka komma igång med ett långsiktigt sparande. Tiden är nämligen en sparares bästa vän och även ett litet sparande växer på sikt, säger Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Bland de som sparar är investeringssparkonto den klart vanligaste sparformen, framför allt bland yngre sparare. Andra populära sparformer är kapitalförsäkring, sparkonto samt att man ser sin bostad som sitt primära pensionskapital.

Det är beklagligt att vi idag inte har någon renodlad sparform för eget pensionssparande. Vi ser i undersökningen att många väljer sparformer för sina pensionspengar som är direkt olämpliga, som spar- eller bankkonto. Att amortera på sin bostad för att få låga boendekostnader som pensionär är en klok strategi för att få pensionen att räcka längre. Men att se bostaden som ett sparkapital att leva livet för som pensionär är inget jag rekommenderar. Det är oerhört svårt att på 20-30 års sikt spekulera i möjligheterna och viljan att sälja sin bostad och flytta till något billigare eller för den delen beviljas nya bostadslån som pensionär, avslutar Mattias Munter.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se