Allt fler unga binder bolån på kortare bindningstid

Under 2020 var den kortaste bindningstiden tre månaders boränta populärast bland Skandias bolånekunder och trenden håller nu i sig in på det nya året. Under januari månad ökade tre månaders boränta i popularitet bland låntagare jämfört med för ett år sedan, och bland unga låntagare syns en ökning på åtta procentenheter sedan förra året. Samtidigt finns ett ökat intresse för låntagare att binda på längre bindningstid. Det visar ny statistik från Skandia.

Andelen bolånekunder hos Skandia som väljer att binda sina bolån på tre månader har ökat med två procentenheter under januari till 78 procent, jämfört med samma månad föregående år. Samtidigt som den korta bindningstiden är populärast har den längsta bindningstiden på fem år ökat i popularitet. Fem års boränta är just nu den näst populäraste bindningstiden, som också har ökat med två procentenheter under januari jämfört med för ett år sedan.

– Det är tydligt att trenden med att binda sina bolån på korta bindningstider fortsätter. Detta trots att bundna räntor på längre bindningstider idag ligger på samma nivå som tre månaders boränta, säger Ulf Wikland, Skandias bolåneexpert.

Sett till fördelningen mellan lägenhet och villa valde flest nya lägenhetsägare att binda sina bolån på tre månaders boränta under januari, medan flest villaägare valde att binda sina bolån på tre eller fem år. Samma mönster för de olika bostadsägarna går att se även för samma månad föregående år, en trend som har hållit i sig.

Att boräntor på fem år ökar kan möjligtvis ha en coronaeffekt. Många har valt att flytta under coronapandemin, framförallt till större boenden och villor där vi generellt kan se att fler väljer längre bindningstider på bolån för just villor, vilket också vår data visar, säger Ulf Wikland.

6 av 10 unga väljer kortare bindningstid
I princip alla åldersgrupper följer samma mönster med en ökning av att binda bolånen på tre månader och fem år jämfört med för ett år sedan. Ensamma låntagare mellan 21 och 60 år är de som i störst utsträckning har valt att binda sina bolån på tre månader, samtidigt som de som är 61 år och äldre i större utsträckning har valt fem års bindningstid. Ensamma låntagare i åldersgruppen 41–50 år var de som i störst utsträckning valde att binda bolånen på tre månaders ränta under januari, vilket 8 av 10 valde att göra (84 procent). Samma åldersgrupp låg i topp på denna bindningstid även jämfört med för ett år sedan. Fler unga låntagare under 20 år valde också att binda bolånen på tre månader, en ökning från 56 procent januari 2020 till 64 procent januari 2021, och är samtidigt den åldersgrupp som både då och idag har lägst andel bundet på tre månader sett till övriga åldersgrupper.

Även om fler under 20 år binder på tre månaders boränta kan vi framförallt se att de unga binder på ett och tre år i större utsträckning än övriga åldersgrupper, 2 av 10 unga valde dessa bindningstider i januari. Många kanske har köpt sin första bostad och vill ha en ekonomisk trygghet för att ha koll på kostnaderna under en lite längre tid, även om de rör på sig på bostadsmarknaden på ett annat sätt, säger Ulf Wikland.

Val av bindningstid på bolån

Bindningstid Januari 2021 Januari 2020
3 månader 78 % 76 %
1 år 1 % 2 %