Årets Internetbank ger kunden Totalkoll

Privata Affärer har utsett Skandiabanken till Årets Internetbank 2010 med motiveringen: "Efter en tid lite i skymundan är banken åter nätets nummer ett". Den nya sajten med smarta webbverktyg som ger kunderna en totalkoll på ekonomin ledde fram till förstaplaceringen.

Skandiabanken har sex gånger under de senaste 12 åren fått utmärkelsen Årets Bank eller Årets Internetbank. Under 2010 har banken lanserat en stor mängd nyheter som alla syftar till att göra det enkelt och kul för kunderna att hantera sin ekonomi.

– Det är otroligt inspirerande att få en sådan utmärkelse. Det visar både att vi är på rätt väg samtidigt som det är viktigt att vi fortsätter att förnya och förbättra kundmötet som sker över nätet, mobilen och också sociala medier, säger Øyvind Thomassen, VD Skandiabanken.

När Skandiabanken lanserade den nya sajten i höstas ingick även flera nya funktioner och webbverktyg. Bland dessa utmärker sig "Totalkollen" som guidar kunderna genom hela privatekonomin steg för steg och ger kunden en konkret plan för att få mer pengar i plånboken, en tryggare privatekonomi och bättre förutsättningar att nå sina mål. Webbverktyget är unikt på den svenska marknaden och har snabbt blivit populärt bland kunderna som själva kan gå in på webben och få en genomgång av sin ekonomi via Totalkollen.

– Nu har Skandiabanken åter befäst sin tätposition och Totalkollen är jättebra, säger Per Hammarlund, Privata Affärers chefredaktör när han i tidningen kommenterar utmärkelsen.

Andra nyheter som banken har lanserat under året är SMS-tjänster, mobilbank, automatisk månadssammanställning med budgetfunktion och ett investeringsramverk. Skandiabanken har också aktivt fört dialog med kunderna via sociala medier. I Sverige var man först med att lansera en VD-blogg och i Norge har man mer än 35 000 aktiva på bankens Facebooksida.

Lena Hök, informationschef Skandia Privat och Skandiabanken, tel: 070-99 99 707.

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual‐gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen. Läs mer på www.skandia.se.