Avsaknaden av efterlevandeskydd en kvinnofälla

Många kvinnor vet inte hur deras ekonomi påverkas när partnern går bort. En undersökning visar att hela 64 procent av de tillfrågade kvinnorna inte omfattas, alternativt inte vet om de omfattas, av ett efterlevandeskydd i sin partners pension.

Efterlevandeskydd ger en ekonomisk trygghet åt anhöriga om någon avlider i familjen. Undersökningen, som genomförts av United Minds på uppdrag av Skandia, visar att endast en av tre kvinnor med akademisk bakgrund anställda i offentlig sektor har ett sådant skydd. Därför riskerar flertalet kvinnor att drabbas hårt ekonomisk när deras partner dör.

– Enligt statistiken lever kvinnor längre och har en något lägre inkomst än män. Ett efterlevandeskydd i pensionen är ett ganska enkelt sätt att få mer pengar om partnern skulle dö, men många kvinnor verkar inte medvetna om det, och bristen på skydd blir i praktiken en kvinnofälla, säger Bengt-Åke Fagerman, vd för Skandia Liv.

I undersökningen där 1000 kvinnor har tillfrågats, är det fler som har ett efterlevandeskydd för sin partner, än som faktiskt omfattas av ett i sin partners pension. För många försvinner mer än halva hushållets inkomst om partnern går bort.

Sambopar sämre rustade
Kunskapen om efterlevandeskydd varierar beroende på livssituation. Gifta kvinnor har högre kunskap om vad ett efterlevandeskydd är och ifall de har eller omfattas av skyddet. Det är också betydligt vanligare att gifta par har ett efterlevandeskydd än sambopar, 55 procent jämfört med 26 procent.

– Kvinnor som är sambos skulle dra nytta av ett efterlevandeskydd. Men många vet tyvärr inte hur skillnaden mellan äktenskap och samboskap påverkar efterlevandeskyddet, säger Bengt-Åke Fagerman.

Fakta efterlevandeskydd:
Ett efterlevandeskydd, även kallat återbetalningsskydd, i pensionen innebär att förmånstagare, till exempel den egna familjen, får pengar när den försäkrade dör. Ett sådant skydd kan tecknas inom ramen för både tjänstepension och privat pensionssparande, efter godkänd hälsoprövning. Den som sparar till sin pension betalar idag samma belopp med eller utan återbetalningsskydd. När pensionen börjar betalas ut blir det utbetalda beloppet däremot något lägre med skydd, vilket för många uppvägs av att familjen har en ekonomisk trygghet även i en svår situation.

Skandias FEM tips för bästa pensionsupplägg
1. Ta dig tid att gå igenom dina/era försäkringspapper hemma i byrålådan och se till att teckna ett familjeskydd som täcker det behov som du/dina efterlevande har.
2. Har du varit hemma med barnen? Det kan vara bra att kompensera med ett eget sparande i en privat pensionsförsäkring för att inte förlora i pension.
3. Försök att spara en liten slant med autogiro varje månad så märker du snart inte ens att du avstår något, men sparandet är viktigt för din framtida pension.
4. Löneväxla! Byt inkomst idag mot pension imorgon. Det är ett förmånligt sparande för dig som anställd som de flesta arbetsgivare erbjuder.
5. Har du ett bolåneskydd hos banken? Jämför vad du betalar för det skyddet - det kan vara idé att teckna en separat livförsäkring istället.

Om undersökningen
Undersökningen är gjord via e-postenkäter som administreras av företaget Cint. Respondenterna är hämtade ur databasen CPX som innehåller 1 500 000 respondenter i hela världen. Undersökningen gjordes i slutet av 2008 och riktade sig till kvinnor med akademisk utbildning i offentlig sektor. De har screenats fram genom ett slumpmässigt urval bland kvinnor i CPX. Respondenterna för undersökningen är 1 000 kvinnor.

Taggar: