Bättre pensionsprognoser för kommunalt anställda

Idag tas det första steget för att ge anställda inom kommun och landsting lättillgänglig information om sin tjänstepension på pensionsportalen Minpension.se. Som första administratör ansluter sig Skandia enligt den nya modellen. Det ger 40 000 pensionssparare möjlighet att från idag se hela sin pension på Minpension.se.

Hittills har det varit svårt för anställda inom kommuner och landsting att enkelt få en bild av sin framtida pension. I ett unikt samarbete mellan Min Pension, arbetsmarknadens parter och de pensionsbolag som administrerar tjänstepensionen för kommuner och landsting, har en beräkningsmodell tagits fram som ger de anställda lättillgänglig information om sin tjänstepension. Först ut att leverera uppgifter till Minpension.se enligt den nya modellen är Skandia.

– Äntligen kan vi komplettera pensionsprognoserna på Minpension.se för kommunalt anställda! Det har varit en svår nöt att knäcka, eftersom de kommunala pensionsavtalen är komplexa, men nu är vi i hamn. Jag ser fram emot att även våra konkurrenter ansluter sig, så att alla sparare får en heltäckande bild, säger Greger Gustafson, försäljningschef offentlig affär, Skandia.

Förändringen innebär att anställda i de kommuner där Skandia administrerar tjänstepensionen, från idag kan se hela sin pension på Minpension.se. I nästa steg ansluts även KPA Pension och Kyrkans Pensionskassa till Minpension.se enligt samma modell.

– Den nya modellen är ett resultat av många års samtal och arbete. Vi är glada att vi har hittat ett koncept som fungerar för avtalsparterna och för de tre pensionsbolag som administrerar tjänstepensioner för anställda inom kommuner och landsting. Nu återstår praktiska frågor och planering innan också KPA Pension och Kyrkans Pensionskassa kan tillämpa modellen, säger Anders Lundström, vd Min Pension.

Omfattas du av förändringen?
Omfattas du av förändringen? Följande 59 kommuner berörs:

Alvesta, Aneby, Bengtsfors, Borgholm, Dals-Ed, Eksjö, Emmaboda, Enköping, Eskilstuna, Färgelanda, Gagnef, Gislaved, Gnosjö, Hammarö, Hultsfred, Hylte, Högsby, Kalix, Kalmar, Lessebo, Lidingö, Ljungby, Lysekil, Mark, Markaryd, Mellerud, Munkedal, Mönsterås, Mörbylånga, Nacka, Nybro, Nässjö, Oskarshamn, Solna, Sotenäs, Strömstad, Sunne, Säffle, Sävsjö, Söderhamn, Tanum, Tingsryd, Torsås, Tranås, Uddevalla, Ulricehamn, Umeå, Uppvidinge, Vaggeryd, Vetlanda, Vimmerby, Vännäs, Värnamo, Västervik, Växjö, Åmål, Älmhult, Östhammar, Överkalix.

Dessutom tillkommer ett 100-tal bolag som tillämpar kommunala pensionsavtal, exempelvis Capio.

Greger Gustafson, försäljningschef Offentlig Affär Skandia, 08-788 47 71
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39
Anders Lundström, vd Min Pension, 08-522 785 44
Maria Eklund, pressansvarig Min Pension, tfn 08-522 785 42