Bertil Hult ny Nordenchef i Skandia

Bertil Hult har utsetts till ny chef för Skandias Nordendivision. Bertil Hult, som idag är verkställande direktör för advokatbyrån Vinge, tillträder tjänsten som Nordenchef efter sommaren 2007.

”Det är med stor glädje vi hälsar Bertil Hult välkommen till den viktiga posten som chef för Skandias Nordenverksamhet. Med sin långa erfarenhet från toppositioner inom finansiell verksamhet och sina gedigna ledaregenskaper är han rätt person att leda de offensiva satsningar som Skandia nu står inför på den nordiska marknaden”, säger Skandias koncernchef Julian Roberts.

”Skandia är en av världens ledande oberoende leverantörer av kvalitetslösningar för långsiktigt sparande och vi erbjuder produkter och tjänster som tillgodoser våra kunders behov av spar- och trygghetslösningar i olika skeden av livet. Under Bertils ledning går Nordenverksamheten in i ett expansivt skede, med nya satsningar inom bland annat produktutveckling”, fortsätter Julian Roberts.

Bertil Hult är VD för advokatbyrån Vinge sedan 2005 och har innan dess tillhört Carnegies ledning 1992–2004. Tidigare har han också varit verksam inom Handelsbanken, Ovako, Swedish Match och Independent. Han är också styrelseledamot i bland annat läkemedelsföretaget Q-MED och den oberoende försäkringsrådgivaren Söderberg & Partners. Det sistnämnda är ett uppdrag som han nu lämnar.

”Jag har under en lång tid följt Skandia, såväl som kund som professionellt, bland annat under min tid som chef för Asset Management & Private Banking inom Carnegie. Sammantaget har jag en mycket positiv bild av företaget och dess medarbetare. Skandias förmåga att år efter år leverera en god avkastning till spararna, även under den tuffa period som företaget gått igenom, imponerar. Jag är övertygad om att Skandia, nu med tillgång till Old Mutuals internationella nätverk, kan flytta fram sin redan starka position på sparandemarknaden ytterligare”, säger Bertil Hult.

Som chef för division Nordic kommer Bertil Hult att ansvara för Skandias samtliga verk-samheter i Sverige, Norge och Danmark. Fram till hans tillträde kommer Skandias kon-cernchef Julian Roberts att fortsätta som tf chef för division Nordic.

För frågor:
Gunilla Svensson, presschef, tel 08-788 42 97 eller 070- 575 75 78
Bertil Hult, tillträdande chef Skandia Nordic, tel 08-788 25 00
Bild på Bertil Hult finns att hämta på www.skandia.com.