Beslut vid Skandias ordinarie bolagsstämma 2015

Här följer en sammanfattning av de viktigaste besluten från Skandias ordinarie bolagsstämma 2015.

– Förra året var ett mycket bra år för Skandia. Vi har även haft en stark inledning på 2015 vad gäller försäljning och avkastning, säger Bengt-Åke Fagerman, Skandias koncernchef.

Val av styrelse
Till ordinarie styrelseledamöter valdes Hans-Erik Andersson (omval), Peggy Bruzelius (omval), Mengmeng Du (omval), Sverker Lundkvist (omval), Per Nordlander (omval) och Kristina Schauman (omval), samt Lars Lundquist (nyval) och Christer Löfdahl (nyval).

Hans-Erik Andersson valdes som styrelseordförande.

Deloitte AB omvaldes som revisionsbolag med Svante Forsberg som huvudansvarig revisor.

Val av ordförande samt vice ordföranden i fullmäktige
Vid stämman presenterades de sju fullmäktigeledamöter som valts i 2015 års fullmäktigeval. Valberedningen till fullmäktigeval valde Leif Victorin till ordförande (omval) samt Karin Eliasson och Stefan Johnsson till vice ordförande (även de omval).

Beslut om arvoden till styrelsen
Bolagsstämman godkände valberedningens förslag att arvode ska utgå till de ledamöter i styrelsen som inte är anställda i Skandia enligt följande:
ordföranden 1 150 000 kr och annan ordinarie ledamot 425 000 kr. Arvode ska därutöver utgå för arbete i risk- och revisionsutskottet med 200 000 kr till utskottsordföranden och 110 000 kr till annan ledamot, i placeringsutskottet med 200 000 kr till utskottsordföranden och 110 000 kr till annan ledamot, i kund- och produktutskottet med 150 000 kr till ordföranden och 100 000 kr till annan ledamot, samt i ersättningsutskottet med 50 000 kr till utskottsordföranden och annan ledamot.

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Bolagsstämman beslutade om följande riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor till ledande befattningshavare i Skandia. Beslutet innebär att riktlinjerna kvarstår oförändrade i förhållande till de riktlinjer som beslutats vid 2014 års ordinarie bolagsstämma. Med ledande befattningshavare avses i dessa riktlinjer Skandias verkställande direktör och andra i Skandiakoncernens ledningsgrupp. Riktlinjerna ska inte påverka sådan ersättning till ledande befattningshavare som bestämts tidigare.

• Den enskildes samlade totala ersättningar ska vara marknadsmässiga.

• Ersättning ges endast i form av fast lön, pension, risk- och sjukvårdsförsäkringar och sedvanliga förmåner exempelvis förmånsbil. Rörliga ersättningar, såsom bonus, förekommer inte.

• Pensionsåldern är normalt 65 år. Pensionen består av kollektivavtalad tjänstepension (FTP) samt en avgiftbestämd tilläggspension på lönedelar över 30 inkomstbasbelopp.

• Uppsägningstiden är sex månader. Vid uppsägning från Skandias sida har befattningshavaren rätt till avgångsvederlag normalt sex månadslöner.

• Styrelsen ska ha rätt att undantagsvis frångå de fastställda riktlinjerna om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl för det.

• Beslut om ersättningar till ledande befattningshavare ska fattas av Skandias styrelse efter beredning i styrelsens ersättningsutskott.

Ägarinstruktion
Bolagsstämman beslutade att den vid 2014 års ordinarie bolagsstämma antagna ägarinstruktionen ska kvarstå oförändrad. Ägarinstruktionen finns tillgänglig på www.skandia.se/kundinflytande/sa-styrs-skandia/bolagsstamma/.

Protokoll
Protokoll från bolagsstämman kommer att finnas tillgängligt på www.skandia.se/kundinflytande inom tre veckor.

Hans-Erik Andersson, ordförande i Skandias styrelse, 070-656 32 73
Leif Victorin, ordförande i Skandias fullmäktige, 070-586 11 43
Sara Hägg Liljedal, informationsansvarig Skandia, 08-788 41 63

Skandia är en av Sveriges största, oberoende och kundstyrda bank- och försäkringskoncerner. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar rikare liv för människor med hjälp av lösningar inom sparande, pension, ekonomisk trygghet och vardagsekonomi, och genom att underlätta för dem att fatta kloka beslut om sin ekonomi. Vi har 2,5 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på 593 miljarder kronor och 2 600 anställda. Läs mer på www.skandia.se