Boken Utanförskapets pris lanserad på bokmässan

Utanförskapets pris handlar om förebyggande sociala investeringar. Boken som är skriven av Skandias hållbarhetschef Lena Hök, nationalekonomerna Ingvar Nilsson och Anders Wadeskog samt samhällsdebattören Nima Sanandaji har lanserats i Stockholm och vid bokmässan i Göteborg och finns nu tillgänglig i handeln.

I boken Utanförskapet pris redovisas hur mycket samhället förlorar på varje medborgare som hamnar i utanförskap. Kostnaden för livslång marginalisering uppgår, försiktigt räknat, till tolv miljoner kronor per individ. Om utanförskapet är associerat med ohälsa eller kriminalitet blir prislappen ännu högre. För varje årskull beräknas framtida kostnader för utanförskap till minst 144 miljarder kronor. Vid sidan av detta finns självklart omfattande mänskliga förluster, som är svåra att sätta pris på.

– Vi har länge sett ett stort intresse för de rapporter på området som stiftelsen Skandia Idéer för livet har gett ut. Boken vänder sig till beslutsfattare inom de branscher där sociala investeringar och förebyggande insatser för att motverka ohälsa och utanförskap är viktigt, det vill säga offentlig sektor, fastighetsbranschen, försäkringsbolag och ideell sektor, säger Lena Hök, hållbarhetschef på Skandia.

Om Utanförskapets pris

Skandia har varit aktiva i utvecklingen av Sverige i över 150 år. För oss är det viktigt att agera förebyggande och långsiktigt både i rollen som företag och samhällsaktör. Det billigaste sättet att lösa problem är att se till att de aldrig uppstår. Genom att ta fram metoder och verktyg för att implementera ett förebyggande förhållningssätt, skapar Skandiabåde mänskliga och ekonomiska vinster. Idéer för livets socioekonomiska initiativ Utanförskapets pris, är ett sätt att sprida och tydliggöra det synsättet.

Boken Utanförskapets pris ges ut av Studentlitteratur.

Lena Hök, hållbarhetschef Skandia, 08-463 74 60
Sara Hägg Liljedal, informationsansvarig Skandia, 08-788 41 63

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se