Börsen vägleder spararna

Skandias sparkunder är snabba på att styra sina fondaffärer efter riktningen på börsen. I februari, när börsen gick trögt, sålde spararna aktiefonder och gick in i räntefonder. Och i mars, när börsen gav mycket hög avkastning, åkte räntefonderna ur portföljen och aktiefonder tillbaka in. Det framgår av färsk kundstatistik från Skandia och Skandiabanken.

– Återigen ser vi att de aktiva spararna följer utvecklingen på börsen. I mars var Sverigefonder den mest köpta fondkategorin. I första hand är det småbolagsfonder som lockar till köp. Dessa har stigit över 10 procent i år, mer än en normal årsavkastning på börsen, säger Jim Rotsman chef över Skandia och Skandiabankens investeringserbjudande. Sett till enskilda fonder var East Capital Ryssland mest köpta fond i mars, tätt följd av Lannebo Småbolag och Skandia Småbolag. Även smalare landfonder som Indonesien och Thailand låg högt upp på köplistan. I mars var det ett år sedan börsen vände upp. Under det gångna året har trenden bland de aktiva spararna varit tydlig. På löpande band har räntefonder bytts ut mot aktiefonder med hög risk, en strategi som har gett mycket god utdelning. Och än tycks inte spararna vara redo att sänka risken i portföljen. – Det är tydligt att spararna i det här fallet vänder kappan efter vinden. Så länge börsen stiger köper man aktiefonder och säljer räntefonder. Och när börsen går ned gör man tvärtom Vår kundstatistik pekar emellertid på att spararna låter större delen av fondportföljen ligga still, det är endast en mindre del av sparandet som används till snabba omflyttningar. Det är en klok strategi eftersom det är svårt att tajma marknaden, fortsätter Jim Rotsman. Mest nettoköpta fondkategorier - privata investerare 1. Aktiefonder - Sverige 2. Aktiefonder - Asien 3. Aktiefonder - Tillväxtmarknad Mest nettosålda fondkategorier - privata investerare 1. Räntefonder 2. Aktiefonder - Europa 3. Aktiefonder - Asien exkl. Japan Mest nettoköpta fondkategorier - professionella investerare 1. Aktiefonder - Sverige 2. Aktiefonder - Tillväxtmarknad 3. Aktiefonder - Nordamerika Mest nettosålda fondkategorier - professionella investerare 1. Räntefonder 2. Aktiefonder - Europa 3. Hedgefonder/Alt. investeringar Fonderna med högst avkastning 1. FIM Ukraine 2. Simplicity Indien 3. Fidelity Indonesia 4. Fidelity Thailand 5. Fortis L Equity Indonesia Fonderna med lägst avkastning 1. Salus Alpha Managed Futures 2. Fortis L Opportunities USA 3. Salus Alpha Equity Hedged VT 4. INVESCO Energy 5. Salus Alpha Event Driven Statistiken baseras på byten, försäljningar och köp av fonder, exklusive månadssparande, i Skandia och Skandiabanken.