Börsrekyl fick spararna att lämna aktiefonder

Den snabba nedgången på världens börser i början av maj fick spararna att ta det säkra före det osäkra och sälja aktiefonder och istället köpa ränte- och hedgefonder. Det visar Skandias statistik över fondsparandet i maj.

50 procent av alla fondbyten hos Skandia i maj gick till rena räntefonder, och 30 procent till hedgefonder och alternativa investeringar.

– Stockholmsbörsen föll med 10 procent från toppen i slutet av april. Spararna tog intryck av den snabba nedgången och köpte istället räntefonder och hedgefonder med låg risk, säger Maria Landeborn, sparekonom på Skandia.

Högst upp på säljlistan stod rena aktiefonder, och av dessa var det tillväxtmarknader och USA-fonder som flest valde att göra sig av med.

– USA-fonder har gått bra länge, men i år har de halkat efter i börsuppgången och de har nu legat i toppen på säljlistan tre månader i rad, säger Maria Landeborn.

Mest köpta fondkategorier under maj:

1. Räntefonder
  2. Hedgefonder/Alternativa investeringar
  3. Fond-i-fond

Mest sålda fondkategorier under maj:

1. Aktiefonder – Tillväxtmarknad
  2. Aktiefonder – Nordamerika
  3. Aktiefonder - Bransch

Maria Landeborn, sparekonom Skandia, 08-788 18 81

Sara Hägg Liljedal, informationsansvarig Skandia, 08-788 41 63

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se