Bredd och spets ger stabilt Skandia

I mars månad slutfördes förvärvet av Skandia AB, och Skandia blev ett självständigt bolag på den nordiska marknaden. Med detta följde nya möjligheter att skapa värde för bolagets kunder. Koncernen har också fått en positiv start, med en ökad försäljning på den svenska marknaden, och god avkastning första halvåret 2012.

– Skuldkrisen i Europa påverkar självklart Skandia, främst genom vikande försäljning av fondförsäkring. Å andra sidan gynnas vår livverksamhet, som till skillnad från fondförsäkring, erbjuder spararna garanti, säger Bengt-Åke Fagerman, Skandias koncernchef. Intresset för traditionell livförvaltning, och våra kunders ökade banksparande, ger oss en god försäljningsutveckling. Vi kan konstatera att Skandia har något att erbjuda kunderna oavsett marknadsklimat, ett styrkebesked för oss som bank- och försäkringskoncern.

Utvecklingen på aktie- och kreditmarknaderna under årets första hälft var gynnsam vilket påverkade Skandia Livs portfölj positivt. Avkastningen under årets sex första månader uppgick till 3,2 procent, vilket sett ur ett 12-månadersperspektiv ger en avkastning på 4,5 procent.

Efter ett mycket starkt första kvartal återkom oron i marknaden igen under årets andra kvartal med förnyad oro kring utsikterna för Europa i synnerhet men även för den globala konjunkturen i allmänhet. Trots detta lyckades Skandia Liv generera en positiv avkastning även under årets andra kvartal.

– Ser man till hela det första halvåret så är det framförallt våra aktieplaceringar i Sverige och USA som bidragit positivt till avkastningen, säger Hans Sterte, kapitalförvaltningschef på Skandia. Andra tillgångsslag som gett ett gott positivt bidrag är våra investeringar i krediter, fastigheter och Private Equity. Även förvärvet av Skandia AB har gett ett bra positivt bidrag hittills i år.

Försäljningen av liv- och fondförsäkring i Sverige ökade under första halvåret med hela 11 procent jämfört med samma period förra året, med en nyförsäljning på 2 346 MSEK (2 123). Ur ett nordiskt perspektiv (Sverige inkluderat) ökade försäljningen med 4 procent.

– Den goda försäljningsutvecklingen på den svenska marknaden drivs av ett intresse från framförallt företag att välja Skandias livförvaltning, medan privatmarknaden inom försäkring under perioden varit trög, det gäller både fondförsäkring- och livsparande, säger Bengt-Åke Fagerman. Däremot har utvecklingen inom banksparande i både Sverige och Norge varit positiv och i Danmark har fondförsäkringsaffären gått bra under perioden.

Avkastningen i Skandia Liv kommer kunderna till del i form av så kallad återbäring. Under årets första hälft uppgick återbäringsräntan till 4 procent, men justerades den 1 juli till 3 procent. Genomsnittlig årlig återbäringsränta de senaste 15 åren är 7,3 procent.

Moderbolaget Skandia Livs nyckeltal är fortsatt stabila. Solvensgraden, det mått som anger bolagets tillgångar i förhållande till utställda garantier, uppgick den 30 juni till 149 procent, vilket innebär att Skandia Liv har fortsatt frihet att investera i de tillgångsslag som bedöms ha högst potential. Vid samma tidpunkt uppgick den kollektiva konsolideringsgraden, som är ett mått på hur väl bolagets tillgångar räcker för att täcka återbäringen till kunderna, till 105 procent, vilket också är bolagets målkonsolidering.

Bidraget från den vinstutdelande verksamheten, Skandia AB inklusive Skandiabanken, har varit positiv under perioden och kan visa upp en stabil lönsamhet med en avkastning 15,8 procent på eget kapital.

Skandias kompletta delårsrapport släpps den 29 augusti.

Bengt-Åke Fagerman, koncernchef Skandia, 08-788 21 50
Annie Sebelius, informationschef Skandia, telefon 08-788 46 14

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.