Dessa fjorton kandiderar till Skandias fullmäktige

Idag inleds röstningen till Skandias högsta beslutande organ. Fram till den 15 maj har alla röstberättigade kunder i Skandia möjlighet att välja sju ledamöter, av totalt fjorton kandidater, till det nyinrättade fullmäktige. Fullmäktige kommer bland annat att utse Skandias styrelse och fatta andra ägarbeslut på bolagsstämmor. Kandidaterna presenteras här.

Årets val till fullmäktige är det första steget av tre att successivt överföra ägarinflytandet i Skandia till kunderna. Först efter valet 2016 är fullmäktige fullbemannat och samtliga ledamöter kommer då att vara valda av bolagets kunder.

Valberedningen har som sitt förstahandsval föreslagit de första sju personerna som räknas upp på listan nedan. Av de sju föreslår valberedningen att Leif Victorin ska vara ordförande samt Karin Eliasson och Bo Källstrand vice ordförande (fullmäktiges presidium). Valberedningen har i förstahandsvalet strävat efter att de sju tillsammans är representativa för kunderna från en rad kriterier och har kompetenser som kompletterar varandra.

– De fjorton personer som kandiderar till Skandias fullmäktige är alla väl lämpade att få kundernas förtroende att ingå i Skandias högsta beslutande organ, fullmäktige. I det kundstyrda Skandia kan alla röstberättigade kunder rösta direkt på de kandidater de vill ska representera dem som ägare, säger Bo Eklöf, ordförande i valberedningen för Skandias fullmäktige.

Totalt har Skandias kunder nominerat över 400 personer till fullmäktige. Valberedningen, som består av fem personer och representerar såväl företags- som privatkunder i Skandia, har granskat nomineringarna och tagit fram valsedeln.

Följande personer är kandidater till fullmäktige:

• Nils Bacos, 59 år, konsult, Lund. Pensionsexpert, före detta Skandiarådgivare. Årets Försäkringsprofil 2013.
  • Karin Eliasson, 53 år, senior vice president, Stockholm. Personaldirektör TeliaSonera. Styrelseledamot i bland annat PRI Pensionsgaranti.
  • Stefan Johnsson, 54 år, industriman, Göteborg. Ordf. BIL Sweden. Före detta finansdirektör med mera, Volvokoncernen. Styrelseledamot vid bland annat Chalmers.
  • Bo Källstrand, 65 år, landshövding, Härnösand. Före detta vd för Graninge AB (publ) och Svensk Energi. Ordförande i bland annat Sjunde AP-fonden.
  • Sophie Nachemson-Ekwall, 49 år, forskare, Stockholm. Ekonomie doktor. Före detta ekonomijournalist. Ledamot i ProSkandias styrelse.
  • Elisabeth Nilsson, 60 år, landshövding, Linköping. Före detta vd Jernkontoret. Före detta ledamot i Globaliseringsrådet. Ledamot i flera näringslivsstyrelser.
  • Leif Victorin, 73 år, Styrelseledamot i Thulestiftelsen och Skandia fram till och med ordinarie stämma i vår. Tidigare bl.a. Sverigechef för Skandia, chef för Skandia Norden samt vd för Skandia Liv.
  • Björn Armfelt, 56 år, vd och kapitalförvaltare, Stockholm. Vd Apoteket AB:s Pensionsstiftelse.
  • Ebba Fåhraeus, 51 år, civilekonom, Bjärred. Verksam i investmentbolag och andra bolagsstyrelser.
  • Stefan Fölster, 55 år, chef för Reforminstitutet, Stockholm. Adjungerad professor i nationalekonomi, KTH. Före detta chefekonom i Svenskt Näringsliv.
  • Jacob Malmros, 51 år, skattechef, Hjärup. Skattechef Alfa Laval-koncernen. Före detta auktoriserad revisor. Styrelseledamot i flera bolag.
  • Sara Sjöborg Wik, 52 år, vd och koncernchef, Örebro. Entreprenör med egna företag.
  • Lina Stolpe, 37 år, CFO, Stockholm. Finansdirektör för Infranord.  Före detta ekonomichef i olika branscher. Före detta vd Metso Power.
  • Inger Åslund, 60 år, egenföretagare, Sandviken. Före detta ekonomidirektör och vd. Varit styrelsemedlem i ett flertal aktiebolag.

Ytterligare information om fullmäktigekandidaterna samt korta videopresentationer finns på www.skandia.se/kundinflytande

Fullmäktiges roll och sammansättning

Fullmäktige utövar ägarfunktionen i bolaget och utser bland annat Skandias styrelse, som i sin tur fastställer strategin och utser vd.

De sju ledamöter som väljs av Skandias kunder, väljs för en treårsperiod och omval av en ledamot är möjligt. Avsikten är att fullmäktige vid de två kommande valen år 2015 och år 2016 kompletteras med sju ledamöter per gång, så att det år 2016 består av sammanlagt 21 ledamöter.

För att säkerställa kontinuitet ingår, under en övergångsperiod, även styrelseledamöterna i Thulestiftelsen i Skandias fullmäktige. Stiftelsen har ägt Skandia i två år och har haft i uppdrag att ombilda Skandia till ett ömsesidigt bolag. Stiftelseledamöterna lämnar fullmäktige i samband med bolagsstämman 2016.

Röstningsförfarandet

Alla 1,4 miljoner kunder i Skandiakoncernens moderbolag är röstberättigade och informeras om valet via ett brev med valmaterial där kandidaterna presenteras. Röstningen kommer i första hand att ske elektroniskt på www.skandia.se/kundinflytande men det går även att rösta via brev, på ett rådgivningskontor eller på telefon. Notera att det inte går att rösta via ombud, eller att överlåta sin röst.

Bolagsstämman den 12 juni

Det kundstyrda Skandias första ordinarie bolagsstämma äger rum den 12 juni 2014. Röstberättigade kunder i fullmäktigevalet har rätt att närvara på stämman, övriga är välkomna i mån av plats eller kan välja att följa stämman per video.

Mer information om Skandias kundinflytande finner du på www.skandia.se/kundinflytande.

Bo Eklöf, ordförande i valberedningen för Skandias fullmäktige, 072-735 89 00
Ann-Christin Pehrsson, chef för Skandias fullmäktiges kansli, 08-788 49 44
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press