Dramatiska fondtrender under 2011

Under 2011 flydde spararna aktiefonder med hög risk och köpte räntefonder. Över 90 procent av alla köp gick in i en räntefond och tre fjärdedelar av försäljningarna var från högriskfonder. Men mönstret växlade trots det kraftigt mellan olika månader, och de professionella investerarna satsade på en fondkategori som privatspararna helt missade. Det framgår av färsk statistik från Skandia.

– Börsåret 2011 blev en skakig historia. Skuldkris i Europa, sänkt kreditbetyg för USA och inbromsning i världsekonomin fick börserna på fall. Det är tydligt att oron på de finansiella marknaderna har fått spararna att minska på risken i sina portföljer. Nio av tio köp under året var räntefonder, och det är högriskfonder, såsom tillväxtmarknads- och Sverigefonder som åker ur portföljerna. Det vittnar om att spararna har varit på hugget under året, säger Jim Rotsman, chef Skandias investeringserbjudande.

6,5 miljarder kronor flydde från risk i augusti

För helåret var trenden svartvit med flykt från högriskfonder till räntor, men årets månader bjöd på tvära kast. Statistiken visar att spararna flyttade pengar till räntefonder under sex av årets tolv månader, från räntor till aktier under fem månader och höll sig nära neutrala i december. De största flödena in i räntefonder ägde rum i augusti.

– Augusti var den mest dramatiska månaden på väldigt länge. USA fick sitt kreditbetyg sänkt, skuldkrisen i Europa förvärrades och börsfallet tog fart på allvar. Och då köpte Skandias sparare räntefonder för hela 6,5 miljarder kronor på bara en månad, fortsätter Jim Rotsman.

Flödena per månad framgår av bifogade diagram, som visar hur inflöden i räntefonder respektive aktiefonder för Sverige och tillväxtmarknader ligger nära utvecklingen för Stockholmsbörsen. Av diagrammet framgår inte den fulla bilden av kapitalrörelserna under augusti, då det även skedde stora förflyttningar inom fond-i-fonder från aktier till räntor.

Privatspararna prickade vinnarna, dumpade förlorarna

Förutom att minska risken har privatspararna även prickat vinnarfonderna. Det var framförallt klassiska räntefonder som kapitalmarknads-, realränte- och penningmarknadsfonder som var mest eftertraktade. Och det var även dessa som stod för den högsta avkastningen. Samtidigt var det de fondkategorier som spararna gjorde sig av med, tillväxtmarknads- och Sverigefonder, som gick allra sämst.

– Det är nog en hel del av våra aktiva sparkunder som har klarat börsfallet bra. De som var snabba att vikta om till räntefonder i höstas har både sluppit det mesta av raset och dessutom fått positiv avkastning i sina räntefonder. De är nog nöjda idag. Samtidigt ska vi komma ihåg att det gäller att ser över sitt sparande kontinuerligt och tänka långsiktigt - annars är glädjen som bortblåst när börserna börjar stiga, fortsätter Jim Rotsman.

Proffsen vände blickarna åt väst

Bland professionella investerare, som på mandat förvaltar kunders kapital, var trenderna mindre tydliga. Räntefonder var mest köpta fondkategori, men även USA-fonder stod högt i kurs och USA-fonden BlackRock US Basic Value var faktiskt den näst mest nettoköpta under året bland proffsen.

– USA-fonder var populära bland proffsen i år. En fjärdedel av fondköpen under året gick in i en USA-fond. USA tillhör de bättre fondkategorierna i år och det tycks proffsen ha tagit fasta på. Proffsen skiljer sig även från de privata spararna i valet av räntefonder då de satsar på korta räntefonder, medan privatspararna föredrog långa räntefonder. Proffsen har fortfarande, trots USA-satsningen, en större andel av kapitalet i räntefonder är privatspararna, fortsätter Jim Rotsman.

Mest nettoköpta fondkategorier 2011, privata sparare:

1. Räntefonder
  2. Aktiefonder - Nordamerika
  3. Hedgefonder/ Alt. Investeringar

Mest nettosålda fondkategorier 2011, privata sparare:

1. Aktiefonder - Tillväxtmarknad
  2. Aktiefonder - Sverige
  3. Aktiefonder - Asien

Mest nettoköpta fondkategorier 2011, professionella investerare:

1. Räntefonder
  2. Aktiefonder - Nordamerika
  3. Hedgefonder/ Alt. Investeringar

Mest nettosålda fondkategorier 2011, professionella investerare:

1. Aktiefonder - Tillväxtmarknad
  2. Aktiefonder - Asien
  3. Aktiefonder - Global

Mest nettoköpta fonder 2011, privata sparare

1. Skandia Realräntefond
  2. Skandia Kapitalmarknadsfond
  3. Skandia penningmarknadsfond

Mest nettosålda fonder 2011, privata sparare

1. BlackRock Latin America
  2. BlackRock India
  3. Aberdeen Global Emerging Markets

Mest nettoköpta fonder 2011, professionella investerare

1. Skandia Penningmarknadsfond
  2. BlackRock US Basic Value
  3. Enter Select

Mest nettosålda fonder 2011, professionella investerare

1. Lannebo Småbolag
  2. Fidelity Indonesia
  3. Skandia Pacific – First State

Se bifogade diagram över fondrörelser månad för månad.

Jonas Jansson, presschef Skandia, 08-788 20 39

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual‐gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen. Läs mer på www.skandia.se.

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.